Stockholm university

Victor SeverydTest developer

About me

I work as a test developer with a focus on tests and assessment for pupils in primary school.

Publications

A selection from Stockholm University publication database

  • Resultat från nationella provet i matematik årskurs 3: läsåret 2023/2024

    2024. Victor Severyd, Johanna Ingmarsdotter Lundmark.

    Report

    Rapporten innehåller analyser och resultatredovisning från det nationella provet i matematik för årskurs 3. Syftet med de nationella proven i årskurs 3 är att stödja bedömningen av elevernas kunskaper i relation till kriterierna för bedömning av kunskaper. De nationella proven kan också bidra till att stärka skolornas kvalitetsarbete genom analyser av provresultaten i relation till uppnådda bedömningskriterier på skolnivå, huvudmannanivå och på nationell nivå.

    I denna rapport redovisas resultat och analyser baserade på PRIM-gruppens insamling av elevernas resultat från det nationella provet i årskurs 3 samt resultat från lärarnas svar på lärarenkäten. Underlaget är cirka 560 besvarade enkäter och nära 830 slumpvis utvalda elevlösningar och resultat på samtliga delprov.

    I rapporten beskrivs ett urval av elevers skriftligt kommunicerade problemlösningsstrategier samt en analys av vanligt förekommande felsvar i tre uppgifter. I lärarenkäten framkommer att både lärare och elever i hög grad är positivt inställda till provet. Nio av tio lärare anser att provet som helhet är ett stöd för bedömningen och att provets kravgränser är lämpliga.

    Read more about Resultat från nationella provet i matematik årskurs 3: läsåret 2023/2024
  • Nationella provet i matematik årskurs 3, 2023

    2023. Victor Severyd, Johanna Ingmarsdotter Lundmark.

    Report

    Rapporten innehåller analyser och resultatredovisning från det nationella provet i matematik för årskurs 3. Syftet med de nationella proven i årskurs 3 är att stödja bedömningen av elevernas kunskaper i relation till kriterierna för bedömning av kunskaper. De nationella proven kan också bidra till att stärka skolornas kvalitetsarbete genom analyser av provresultaten i relation till uppnådda bedömningskriterier på skolnivå, huvudmannanivå och på nationell nivå.

    I denna rapport redovisas resultat och analyser baserade på PRIM-gruppens insamling av elevernas resultat från det nationella provet i årskurs 3 samt resultat från lärarnas svar på lärarenkäten. Underlaget är cirka 500 besvarade enkäter och nära 800 slumpvis utvalda elevlösningar och resultat på samtliga delprov.

    Read more about Nationella provet i matematik årskurs 3, 2023
  • Nationella provet i matematik årskurs 3, 2022

    2022. Victor Severyd, Johanna Ingmarsdotter Lundmark.

    Report

    Rapporten innehåller analyser och resultatredovisning från det nationella provet i matematik för årskurs 3. Syftet med de nationella proven i årskurs 3 är att stödja bedömningen av elevernas kunskaper i relation till kriterierna för bedömning av kunskaper1. De nationella proven kan också bidra till att stärka skolornas kvalitetsarbete genom analyser av provresultaten i relation till uppnådda bedömningskriterier på skolnivå, huvudmannanivå och på nationell nivå.

    I denna rapport redovisas resultat och analyser baserade på PRIM-gruppens insamling av elevernas resultat från det nationella provet i årskurs 3 samt resultat från lärarnas svar på lärarenkäten. Underlaget är cirka 520 besvarade enkäter och nära 600 slumpvis utvalda elevlösningar och resultat på samtliga delprov.

    Read more about Nationella provet i matematik årskurs 3, 2022
  • Matematiskt tänkande i förskoleklass - att utforma undervisningen för flerspråkiga elever

    2021. Erica Aldenius, Victor Severyd.

    Other

    Att lyfta fram språket i matematiken kan stötta många elever i sin förståelse, både elever med svenska som modersmål och flerspråkiga elever. Forskning kring matematik och flerspråkighet visar att elever gynnas av tvåspråkig undervisning tillsammans med exempelvis modersmålslärare eller jämnåriga, såväl som av en matematikundervisning som bedrivs språkutvecklande.

    Read more about Matematiskt tänkande i förskoleklass - att utforma undervisningen för flerspråkiga elever

Show all publications by Victor Severyd at Stockholm University