Victor SeverydProvutvecklare
Om mig
Jag arbetar som provutvecklare i PRIM-gruppen och är provansvarig för nationella provet i matematik för årskurs 3.
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
Resultat från nationella provet i matematik årskurs 3: läsåret 2023/2024
2024. Victor Severyd, Johanna Ingmarsdotter Lundmark.
RapportRapporten innehåller analyser och resultatredovisning från det nationella provet i matematik för årskurs 3. Syftet med de nationella proven i årskurs 3 är att stödja bedömningen av elevernas kunskaper i relation till kriterierna för bedömning av kunskaper. De nationella proven kan också bidra till att stärka skolornas kvalitetsarbete genom analyser av provresultaten i relation till uppnådda bedömningskriterier på skolnivå, huvudmannanivå och på nationell nivå.
I denna rapport redovisas resultat och analyser baserade på PRIM-gruppens insamling av elevernas resultat från det nationella provet i årskurs 3 samt resultat från lärarnas svar på lärarenkäten. Underlaget är cirka 560 besvarade enkäter och nära 830 slumpvis utvalda elevlösningar och resultat på samtliga delprov.
I rapporten beskrivs ett urval av elevers skriftligt kommunicerade problemlösningsstrategier samt en analys av vanligt förekommande felsvar i tre uppgifter. I lärarenkäten framkommer att både lärare och elever i hög grad är positivt inställda till provet. Nio av tio lärare anser att provet som helhet är ett stöd för bedömningen och att provets kravgränser är lämpliga.
-
Nationella provet i matematik årskurs 3, 2023
2023. Victor Severyd, Johanna Ingmarsdotter Lundmark.
RapportRapporten innehåller analyser och resultatredovisning från det nationella provet i matematik för årskurs 3. Syftet med de nationella proven i årskurs 3 är att stödja bedömningen av elevernas kunskaper i relation till kriterierna för bedömning av kunskaper. De nationella proven kan också bidra till att stärka skolornas kvalitetsarbete genom analyser av provresultaten i relation till uppnådda bedömningskriterier på skolnivå, huvudmannanivå och på nationell nivå.
I denna rapport redovisas resultat och analyser baserade på PRIM-gruppens insamling av elevernas resultat från det nationella provet i årskurs 3 samt resultat från lärarnas svar på lärarenkäten. Underlaget är cirka 500 besvarade enkäter och nära 800 slumpvis utvalda elevlösningar och resultat på samtliga delprov.
-
Nationella provet i matematik årskurs 3, 2022
2022. Victor Severyd, Johanna Ingmarsdotter Lundmark.
RapportRapporten innehåller analyser och resultatredovisning från det nationella provet i matematik för årskurs 3. Syftet med de nationella proven i årskurs 3 är att stödja bedömningen av elevernas kunskaper i relation till kriterierna för bedömning av kunskaper1. De nationella proven kan också bidra till att stärka skolornas kvalitetsarbete genom analyser av provresultaten i relation till uppnådda bedömningskriterier på skolnivå, huvudmannanivå och på nationell nivå.
I denna rapport redovisas resultat och analyser baserade på PRIM-gruppens insamling av elevernas resultat från det nationella provet i årskurs 3 samt resultat från lärarnas svar på lärarenkäten. Underlaget är cirka 520 besvarade enkäter och nära 600 slumpvis utvalda elevlösningar och resultat på samtliga delprov.
-
Matematiskt tänkande i förskoleklass - att utforma undervisningen för flerspråkiga elever
2021. Erica Aldenius, Victor Severyd.
ÖvrigtAtt lyfta fram språket i matematiken kan stötta många elever i sin förståelse, både elever med svenska som modersmål och flerspråkiga elever. Forskning kring matematik och flerspråkighet visar att elever gynnas av tvåspråkig undervisning tillsammans med exempelvis modersmålslärare eller jämnåriga, såväl som av en matematikundervisning som bedrivs språkutvecklande.
Visa alla publikationer av Victor Severyd vid Stockholms universitet