Klara Dolk
About me
Senior lecturer
Section for Early Childhood Education
Teaching
Teaching in Programme in Early Childhood Education.
Research
Keywords
Gender pedagogy, equal treatment, children´s rights, norm critical perspectives
Research projects
Publications
A selection from Stockholm University publication database
-
Att hantera tiggeri som samhällsfenomen i förskolan: Pedagogiska och etiska svårigheter kring ett känsligt och kontroversiellt ämne
2023. Klara Dolk. Pedagogisk forskning i Sverige
ArticleUnder det senaste decenniet har tusentals utsatta EU-medborgare kommit till Sverige. Många av dem försörjer sig genom tiggeri, vilket har lett till att gatubilden har förändrats och att många förskolebarn därmed möter fattigdom och social utsatthet i samhället. Genom att undersöka pedagogers erfarenheter av och tankar om att hantera tiggeri som samhällsfenomen tillsammans med barn, är syftet med artikeln att bidra till kunskap om hur ett känsligt och kontroversiellt ämne behandlas i förskolan. Med inspiration från poststrukturalistisk teori om utbildning och etik förstås inte etik som i första hand idéer eller principer, utan snarare som något som uppstår i mötet med den Andre. Det empiriska materialet består av fokusgrupper med pedagoger i förskolan. Analysen visar att de flesta har mött tiggeri med barngruppen, men inte tagit upp ämnet till diskussion utan snarare undvikit ämnet. Barn uppges sällan ställa frågor. En anledning till att ämnet inte tagits upp handlar om att det genererar pedagogiska och etiska svårigheter, varav de tre mest centrala handlar om en rädsla att förstärka ”vi” och ”dom”, att hantera asymmetriska maktrelationer samt att förhålla sig till upplevda krav på neutralitet. Ämnet tiggeri verkade upplevas som något som ligger lite utanför förskolans uppdrag samtidigt som intresset för att diskutera frågan var stort.
-
"Man tänker inte på det": Frånvarande klassperspektiv i förskolan
2023. Klara Dolk. Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet, 71-93
ChapterDe ekonomiska klyftorna ökar i Sverige och det finns en utbredd boendesegregation liksom skolsegregation, särskilt i storstadsområdena. Mot denna bakgrund vill jag diskutera vilken roll frågor som rör ekonomisk ojämlikhet tycks ha i förskolors arbete med likabehandling. Analysen tar avstamp i fokusgrupper med pedagoger från sex förskolor och från deras beskrivningar av hur barnens socioekonomiska förutsättningar påverkar förskolans verksamhet. På en övergripande nivå verkar det som om frågor som rör klass och ekonomisk ojämlikhet ofta förbises, både inom likabehandlingsarbete och inom normkritiska perspektiv - samtidigt som de i hög grad är aktuella i förskolans praktik. Kapitlet lyfter därför vikten av att ta sig an frågor om klass, eknomisk ojämlikhet och social utsatthet inom ett normkritiskt didaktiskt arbete - och efterfrågar samtidigt ett större fokus på samhällsreformer och kollektiva visioner.
-
Bångstyriga barn
2013. Klara Dolk (et al.).
Thesis (Doc)In recent years, feminist research in education has put an increasing emphasis on the relationship between children and adults, mostly connected to a critique of gender pedagogy and other forms of so-called “fundamental values education” (värdegrundsarbete). This study looks at the power relations between children and adults in preschool in the context of educational activities intending to increase gender equity, social equality, and participation. The study’s aim is to examine the tensions and conflicts that occur in this context. How are the power relations between adults and children expressed and negotiated? Which possibilities do children have for participation, for resistance, and for creating something new? On a more general level, the study intends to examine democracy in the context of the educational work in question. It hopes to contribute to a discussion about the democratic implications of our understanding of “children” and “adults”, both in the preschool context and in society at large. This also concerns children’s and adults’ possibilities to step outside of preconceived frames and engage in processes of transformation.
As a methodological approach I have followed fundamental values education in a selected preschool for one school year. I did an ethnographic field study, in which I observed the preschool’s regular activities. I also had separate meetings with the teachers, during which we discussed the children’s possibilities to participate in fundamental values education, drawing inspiration from action research. As a theoretical departure point, and in order to investigate the power relations between adults and children, I use poststructuralist and feminist theory, with a particular interest in power, norms, and participation. I put the focus on children’s resistance and on “unruly children”, who, I argue, challenge us to revisit and improve our educational aspirations in gender equity, social equality, and participation.
-
Normkritiska utmaningar i en nyliberal tid: En utblick över ett pedagogiskt landskap
2020. Klara Dolk. Lambda Nordica 25 (3-4), 157-161
Article -
Bångstyriga barn lyfter normerna
2017. Klara Dolk. Förskoletidningen 42 (1), 50-51
Article -
Från utbildning om "den Andra" till queera perspektiv på lärande
2011. Klara Dolk. Lambda Nordica 16 (4), 112-117
Article -
Troubling Gender in Preschool
2009. Klara Dolk. International Journal of Equity and Innovation in Early Childhood 7 (2), 4-15
Article -
Olikhet, aktivism och kritiskt tänkande i förskolan
2011. Klara Dolk. En rosa pedagogik
Chapter -
Genuspedagogiskt trubbel
2011. Klara Dolk. En rosa pedagogik
Chapter -
Bångstyrig demokrati?
2013. Klara Dolk. Tam-Revy 17 (2), 10-11
ArticleI läroplanen står det att förskolan ska arbeta för att barnen ska utveckla förståelse för samhällets demokratiska värderingar. Som en viktig del i förskolans demokratifostran betonas barns rätt till inflytande och delaktighet. Men vad händer när barnen gör motstånd mot de demokratiska arbetsformerna och vill ha inflytande över "fel" saker?
-
Interseksjonalitet
2010. Klara Dolk. Barnehagefolk 27 (4), 38-43
Article -
Stockholm's 17 SK: a case study in community football
2015. Klara Dolk, Gabriel Kuhn. Sport in Society 18 (4), 440-451
Article17 SK is a community sports club based in Stockholm, Sweden. Its members play different sports, but the football groups are by far the most popular. In this paper, we want to sketch the history of the club and reflect on the aspects of its football activities that seem most relevant from a social and political perspective: gender, integration, community building and matters of organization. We are both co-founders and boardmembers of the club and regularly partake in its activities. The article is therefore mainly based on participatory observation and on numerous discussions we have had with other 17 SK participants over the past three years.