Forskargrupp Flerspråkighet och tredjespråksinlärning
Skillnaden mellan att lära sig ett andra- och ett tredjespråk har fått ökad uppmärksamhet. Vår forskargrupp studerar hur tredjespråkets grammatik och ordförråd lärs in och utvecklas samt hur modersmål, andra språk, språklig input, undervisning och andra faktorer påverkar inlärningsprocessen.
Gruppbeskrivning
Tredjespråksinlärning och den flerspråkiga individen är ett forskningsområde som har vuxit snabbt de senaste åren, med nya rön och innovativa metoder. I forskargruppen utforskar vi människans inneboende potential att bli flerspråkig och hur flerspråkighet påverkar inlärningen av nya språk utöver första- och andraspråket.
Vårt arbete fokuserar på kognitiva, sociolingvistiska och språkinterna faktorer som påverkar tredjespråksutveckling hos både vuxna och yngre inlärare i olika lärandekontexter. Dessutom undersöker vi lärarens perspektiv på tredjespråksinlärning.
Vår forskargrupp är ledande inom fältet och utvecklar både teoretiska modeller och metodologiska angreppssätt med fokus på flera olika målspråk. Våra studier har stor betydelse för språkinlärningsforskningen och citeras flitigt i det internationella forskarsamhället. Studierna medför också didaktiska implikationer.
Våra huvudsakliga forskningsområden:
- Metalingvistisk kunskap och transfer – undersökningar av hur explicit metalingvistisk kunskap påverkar språklig transfer från tidigare inlärda språk.
- Sociolingvistisk variation – forskning om hur tredjespråksinlärare tillägnar sig sociolingvistisk variation i målspråket.
- Tempus och aspekt – studier av grammatiska kategorier i romanska språk.
Seminarieverksamhet för särskilt intresserade
Inom ramen för forskargruppen anordnar vi seminarier av olika slag.
Gruppmedlemmar
Gruppansvariga
Camilla Bardel
Professor

Medlemmar
Anna Bergström
Universitetslektor

Anna Ingeborg Gudmundson
Universitetslektor, ämnesstudierektor i italienska

Camilla Bardel
Professor

Ylva Falk
Universitetslektor

Publikationer
Bardel, C., Bergström, A., Gudmundson, A. & Vallerossa, F. (Eds.) (forthcoming).
Tense and Aspect in Multilingual Romance Language Education. De Gruyter Mouton.
Kihlstedt, M. & Vallerossa, F. (forthcoming).
Exploring the impact of Italian, English and Swedish on the L3 acquisition of tense and aspect in French: a longitudinal case study. In C. Bardel, A. Bergström, A. Gudmundson & F. Vallerossa (Eds.), Tense and Aspect in Multilingual Romance Language Education. De Gruyter Mouton.
Vallerossa, F. & Gudmundson, A. (forthcoming).
Exploring typology and sociolinguistic variation in multilingual transfer of Romance perfective past tenses. In C. Bardel, A. Bergström, A. Gudmundson & F. Vallerossa (Eds.), Tense and Aspect in Multilingual Romance Language Education. De Gruyter Mouton.
Vallerossa, F. (in press).
Transfer phenomena in learning Italian as L3: the case of tense-aspect systems in the multilingual Swedish context. RILA: Rassegna Italiana di Linguistica Applicata.