Stockholms universitet

Forskargrupp LeTME – Language Transitions in Mathematics Education

Hur lär man sig att förstå och använda matematikspråket? LeTME undersöker hur matematikspråket förändras när elever går från en skolnivå till en annan.

Gruppbeskrivning

LeTME är ett internationellt forskarnätverk som samlar forskare med ett särskilt intresse för matematikspråket. Vi undersöker språkliga aspekter av matematikens pedagogiska praktiker inom lärarutbildning och lärarfortbildning. 

Syftet är att sammanföra nya perspektiv på relationen mellan matematikspråk och matematiklärande. Vi är särskilt intresserade av hur matematikspråket utvecklas genom kondenserade uttryck, och vi kommer att undersöka de lingvistiska aspekter som präglar övergången från gymnasiet till högskolan.

Gruppmedlemmar

Gruppansvariga

Lisa Österling

Universitetslektor, Programansvarig KPU90/KPU60

Institutionen för ämnesdidaktik
Lisa Österling

Medlemmar

Iresha Gayani Ratnayake

Researcher in Mathematics Education
Iresha Gayani Ratnayake

Kerstin Hein

Researcher in Mathematics Education

Institute of Development and Research in Mathematics Education, TU Dortmund University
Kerstin Hein

Lisa Österling

Universitetslektor, Programansvarig KPU90/KPU60

Institutionen för ämnesdidaktik
Lisa Österling

Publikationer

Hein, K. (2023).

Analyzing word classes and meaning of words as a tool to identify accessible language illustrated by logical connectives. In Alexander Schüler-Meyer, Jenni Ingram, Kirstin Erath (Hrsg.),Proceedings of the Twelfth ERME Topic Conference on Language in the Mathematics Classroom, (S. 38-45). University of Oxford

Hein, K. & Zentgraf, K. (2023).

The complexity of grammar in students' talk: Variations in expressing functional relationships between two quantities. In Michal Ayalon, Boris Koichu, Roza Leikin, Laurie Rubel & Michal Tabach (Hrsg.) Proceeding of the 46th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education (Bd. 3)(S. 27-34). University of Haifa, Israel.

Österling, L., (2022).

Operationalising de-ritualisation for the analysis of teaching-as-usual. Twelfth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME12), Bozen-Bolzano, Italy. ⟨hal-03744833⟩

Prediger, S., & & Hein, K. (2017).

Learning to meet language demands in multi-step mathematical argumentations: Design research on a subject-specific genre. European Journal of Applied Linguistics, 5(2), 309–335.

Raval, H. P., Österling, L. (2023).

Developing an analytical tool for researching geometry discourse among pre-service teachers from India and Sweden. Thirteenth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education (CERME13), Budapest, Hungary. ⟨hal-04421641⟩

researchGroupPagelayout