Den tidigmoderna perioden (ca 1500-1800) är svår att karakterisera. Denna tid ansågs traditionellt vara en övergångsperiod i europeisk historia mellan medeltiden och moderniteten, men dagens historiker söker snarare efter globala utvecklingslinjer och hur de uttrycktes lokalt.

Gemensamt för forskningen om denna period är vikten av att förstå den på sina egna villkor, hellre än att enbart söka efter ursprunget till vår egen tid.

Historiker vid Historiska institutionen undersöker flera av periodens viktigaste förändringsprocesser; statsbildningsprocessen och reformationen, begynnande globalisering och kommersialisering. Vi fokuserar även på fenomen som är specifika för just denna tidsperiod, såsom migration, 1600-talets kriser orsakade av krig och ett kallt klimat och den stora betydelsen av religionen i samhället och kulturen. Bland institutionens forskare finns därmed ett starkt intresse både för människors vardagliga livsvillkor och de stora processer som har format dem.

Forskare vid Historiska institutionen driver Tidigmoderna seminariet. Hitta information om detta och Historiska institutionens andra seminarieserier på denna länk.

Relaterat forskningsämne

Historia
Oljemålning. Kvinnor och män i 1500-talskläder. Framför dem massor av kött och frukt.
På denna sida

Erik Bodensten