Forskningsprojekt Att bära ansvaret – röster från skolan om att vara samhällets viktigaste brottsförebyggare
Lokala brottsförebyggande initiativ, tolkning och praktik.
Det övergripande syftet med projektet är att studera hur brottsförebyggande initiativ riktade mot skolan tas emot, tolkas och praktiseras på den lokala skolnivån.
Projektet avser bidra med ett lokalt skolperspektiv på temat skolan som brottsförebyggande arena. Syftet är att studera hur brottsförebyggande initiativ riktade mot skolan tas emot, tolkas och praktiseras i den lokala skolkontexten. En utgångspunkt är att skolan så ofta framhålls som samhällets viktigaste brottsförebyggande arena. Detta samtidigt som den svenska skolan har genomgått strukturella förändringar de senaste decennierna som har försvårat skolans kompensatoriska uppdrag. En annan utgångspunkt är den forskning som har framhållit en individualisering av social brottsprevention under 2000-talet. De idéer som ligger bakom brottsförebyggande initiativ har bland annat präglats av tendensen att lägga ett stort ansvar för det brottsförebyggande arbetet på enskilda individer, så som till exempel lärare och elevhälsopersonal. De aktörer som verkar på den lokala skolnivån och som direkt eller indirekt tillskrivs ansvaret för skolans brottsförebyggande uppdrag är märkbart frånvarande, både i litteraturen och i samhällsdebatten. Genom en kombination av intervjuer med lokala skolaktörer (lärare, rektorer, elevhälsa, skolsocionomer) och observationer av brottsförebyggande praktiker i två högstadieskolor i Stockholm avser projektet bidra med en djupare förståelse för hur dessa lokala skolaktörer upplever sina förutsättningar att leva upp till förväntningarna de tillskrivs i brottsförebyggande syfte.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Julia Kristin Sandahl
Forskare