Forskningsprojekt Barn möter vården
En videoetnografi av vårdrutiner och dagligt samspel på en barnonkologisk enhet i Sverige.
Projektet gäller samtalsmönster i en institutionell miljö, en barnonkologisk enhet på ett barnsjukhus. Av de 50 nydiagnostiserade barn som varje år kommer till enheten har fem barn valts ut och följts när de vistades på sjukhuset.
För barnen som insjuknar i leukemi innebär det provtagningar ibland flera gånger i veckan och upprepade behandlingsperioder på sjukhuset. Ibland är dessa procedurer smärtsamma. Nålsättning i den port som barnen har inopererad på bröstet hör till de procedurer som barnen tycker är mest besvärande. Proceduren brukar oftast ta cirka 5 minuter, men med stickrädda barn kan den innebära mer än 30 minuter av stigande oro hos barnen. Min studie visar att olika sätt att interagera med barnen kan mildra denna rädsla (Rindstedt 2010).
Projektbeskrivning
En innovativ och viktig forskningsinriktning inom etnografisk forskning är videoetnografi (Ochs et al 2006) vilket inspirerat denna studie. Materialet (som samlades in under drygt ett år) omfattar 93 timmars videoinspelningar av barnen samt fältanteckningar och intervjuer.
En av utgångspunkterna för studien är hur olika kategorier av vårdpersonal interagerar med barn och föräldrar. Utifrån videodata analyseras flerpartssamtal och barnens plats i dessa. Några specifika frågeställningar:
- Vilka interaktionella strategier använder läkare/sköterskor för att nå barnet?
- Empati är ett förkroppsligat fenomen. På vilket sätt anpassar personalen dessa strategier till olika ålderskategorier bland barnen? De preliminära analyserna visar att det är stora skillnader beroende på barns ålder.
- På vilka sätt engageras barnen i frågor kring sin hälsa?
- Hur hanterar föräldrar och olika sköterskor det ideologiska dilemmat (Billig et al 1988) kring nålprocedurer?
Cancerpatienter upplever sig ofta som stigmatiserade. En ökad kunskap om deras livssituation kan mildra detta. För att man ska kunna förstå hur vårdomhändertagandet kan förbättras behövs kunskap om barns vardag i en sjukdomssituation. Det kan handla om att göra medicinska procedurer tryggare för barnen. Vi vet mycket lite om hur det är att vara barn och att ha drabbats av cancer. Genom detta arbete kan vårdteamet få ett ökat medvetande om sitt praktiska yrkeskunnande. Nyttan med studien handlar om hur man ska bemöta framtida patienter inom vården. En ökad förståelse kan tillmötesgå nya behov.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Camilla Rindstedt
Universitetslektor, docent
Mer om projektet
Projektnummer Barncancerfonden: PROJ10/042
Projektbidrag: 2011-2012. Totalt 800 000 kronor (Beviljat anslag vårdvetenskap och psykosocial forskning 2010).