Stockholms universitet

Forskningsprojekt CYCLE: Samordningen och värderingen av korta yrkesutbildningar för den gröna omställningen

Den gröna omställningen aktualiserar många angelägna problem och forskningsfrågor. Ett aktuellt problem rör skyndsamheten och osäkerheten kring framtida kompetensbehov: vem kommer att arbeta i framväxande yrken som krävs för den gröna omställningen, och hur förbereds de för dessa yrkesroller?

Projektbeskrivning

Att organisera och samordna kompetensförsörjning är komplext, då en mängd aktörer i olika konstellationer är inblandade. Ett styrinstrument som har använts alltmer i Sverige för att utbilda personer med "rätt kompetens i rätt tid" är Yrkeshögskolans (YH) olika yrkesprogram. YH erbjuder kortare, accelererade eftergymnasiala program som utformas utifrån den lokala arbetsmarknadens efterfrågan.

CYCLE syftar till att besvara tre övergripande forskningsfrågor: Hur har gröna utbildningsprogram lanserats inom ramen för YH och hur har kompetensprofilen för dessa program identifierats och motiverats? Varför engagerar sig deltagarna i dessa utbildningar och hur förbereds de för sina yrkesroller? Hur har tidigare deltagarkohorter inom YHs gröna utbildningar klarat övergången till arbetsmarknaden?

Tidigare forskning visar en brist på kunskap om hur aktörer samordnar, utvärderar och samarbetar kring lärande för den gröna omställningen. CYCLE genererar kunskap om den dubbla omställning som krävs i koordineringen av grön kompetensförsörjning: å ena sidan vägarna in i yrken och deras förändrade roller, å andra sidan samordningsproblematiken kring ”grön” kompetensbrist på nationell nivå.

Tre regioner väljs ut som strategiska case, där kvalitativa djupintervjuer genomförs med deltagare och utbildningsanordnare. Registerdata kommer att användas för att analysera deltagarnas banor före och efter utbildningen, samt omfattningen av det utbildningsutbud som lanserats över landet. Genom att tillämpa konventionsteori på analyser på individ, organisation och befolkningsnivå går projektet bortom den traditionella sociologiska tolkningsramen av yrkesutbildning som ofta endera bygger på om individuella preferenser och föreställningsvärldar eller undersöker utbildningspolicy i isolation.

Finansiär

Familjen Kamprads stiftelse

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Ye, Rebecca

Docent i pedagogik, fil dr. i sociologi

Score
Rebecca Ye

researchProjectPageLayout