Stockholms universitet

Forskningsprojekt Dating Matters i Sverige: processutvärdering av implementering

Jämställdhetsmyndigheten fick år 2022 ett regeringsuppdrag som innefattar att översätta och anpassa ett, i amerikansk kontext, evidensbaserat våldsförebyggande program; Dating Matters.

Uppdraget inkluderar att låta externa forskare processutvärdera det anpassade programmet, för att i ett senare skede kunna effektutvärdera det med pilotstudiens resultat och slutsatser som grund.

Jämställdhetsmyndigheten vände sig under 2023 till Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen, med en förfrågan om att sätta samman ett forskarteam för att genomföra en pilotstudie i form av en kvalitativ processutvärdering av genomförandet av Dating Matters i ett antal kommuner i Sverige. Forskningsprojektets första fas inleddes i januari 2024 och ska slutrapporteras i oktober 2025, med möjlig förlängning.

Projektbeskrivning

Dating Matters: Strategies to Promote Healthy Teen Relationships är en omfattande modell för att förebygga våld i ungas partnerrelationer. Modellen har utvecklats och utvärderats av Centers for Disease Control and Prevention (CDC, motsvarande Folkhälsomyndigheten i Sverige). Dating Matters syftar till att främja beteenden som ger trygga relationer, förebygga våld i ungas partnerrelation innan det uppstår och är inriktad på 11–14-åringar. Modellens 7 moduler behandlar viktiga risk- och skyddsfaktorer för våld i ungas partnerrelationer i de sociala miljöer som påverkar unga människor, inklusive deras kamrater, familjer, skolor och grannskap. De är utformade för att förstärka konsekventa budskap om trygga relationer i dessa sammanhang, bidra till kompletterande färdigheter hos ungdomar, föräldrar och lärare, och stödja dessa färdigheter och budskap med politiska insatser.
 
Syftet med forskningsprojektet är tvåfaldigt:

  1. Att processutvärdera anpassning och implementering av det amerikanska våldsförebyggande programmet Dating Matters i Sverige, samt
  2. Att ge rekommendationer inför fortsatt implementering, process- och effektutvärdering, efter projekttidens slut.

Den svenska versionen av programmet har fått namnet REKO, som kortnamn för Relationskompassen.

Studiedesignen omfattar textanalys av delar av det amerikanska materialet och svenska anpassningar, fokusgruppsintervjuer med elever, individuella intervjuer med föräldrar, relevanta yrkesverksamma och beslutsfattare.

Forskarteamet består av Linnéa Bruno, Anna G. Franzén och Hanna Bornäs vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen. Under 2025 ingår i forskarteamet även Sofia Strid, docent i genusvetenskap och universitetslektor i sociologi vid Göteborgs universitet, för att bidra med underlag och rekommendationer inför effektutvärdering av modellen.

 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Linnéa Bruno

Universitetslektor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Linnéa Bruno

Medlemmar

Anna Gradin Franzén

Universitetslektor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Anna Franzen

Hanna Bornäs

Universitetslektor

Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Hanna Bornäs

Sofia Strid

Docent i genusvetenskap och universitetslektor i sociologi

Göteborgs universitet