Forskningsprojekt Den politiska kommunikationens hybridisering: Politiserade nyhetsformat och journalistikens gränser
Under det senaste decenniet har digitaliseringen och ett allt mer hybridiserat medielandskap luckrat upp gränserna mellan producenter och konsumenter av nyheter, mellan professionella journalister och andra aktörer, och mellan journalistik och strategisk politisk kommunikation.

Tidigare symposiet 'Democracy and Digital Disintegration' (på engelska)
Forskare får 5 miljoner från Riksbankens Jubileumsfond
Politiska aktörer är inte längre lika beroende av de traditionella nyhetsmedierna eftersom de kan kommunicera direkt med medborgarna via partiplattformar och sociala medier. Politiska budskap kan också förpackas som ”nyheter” så att de liknar traditionell journalistik. Allt fler politiska partier utvecklar digitala ”tv-kanaler", "mediehus" och ”tidningar" inför valrörelsen 2022. Initiativen kan öka intresset för politiska frågor och mobilisera väljare, men erfarenheter från andra länder visar att en stark politisering av ”nyheter” också riskerar att förstärka polarisering och undergräva allmänhetens förtroende för politikens och nyhetsmediernas institutioner. Syftet med detta projekt är att utveckla kunskapen om politisk kommunikation på digitala plattformar. I projektet analyseras produktionsstrategier, innehåll och spridning av politiska budskap i nyhetsformer med fokus på om detta bidrar till social och politisk polarisering. Projektet inbegriper kvantitativa och kvalitativa, digitala och analoga metoder för datainsamling och analys.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Andreas Widholm
Universitetslektor, docent

Medlemmar
Mattias Ekman
Universitetslektor, docent
