Forskningsprojekt Ekonomiska drivkrafter för företagens klimatåtgärder
Världens företag är alltmer sammanvävda genom sina leveranskedjor och sociala nätverk. När ett företag vidtar åtgärder för att minska sin klimatpåverkan kan sådana nätverk skapa incitement för andra företag att följa efter.
Om företags klimatinitiativ fortplantar sig i nätverk kan de få en multiplikationseffekt och därmed generera större samhällsavkastningar. Dessutom kan det finnas ett samband mellan klimatåtgärder och andra åtgärder för hållbar utveckling, till exempel jämställdhetsinitiativ.
Projektbeskrivning
I detta projekt strävar vi efter att identifiera de mest effektiva drivkrafterna för att öka klimatåtgärderna i globala företagsnätverk. Genom att undersöka effekten av globala försörjningskedjor, ledande sociala nätverk och jämställdhet i beslutsfattandet, vill vi visa vad som fungerar bäst för att göra näringslivet grönare. Vårt projekt relaterar till FN:s utvecklingsmål genom att miljömål är sammankopplade med andra hållbarhetsmål, till exempel jämställdhet.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Lu Liu
Universitetslektor
Medlemmar
Michal Dzielinski
Universitetslektor
Sara Jonsson
Universitetslektor, docent
Hossein Asgharian
Zahra Hashemzadeh
Doctoral student
Katarzyna Burzynska
Assistant professor