Forskningsprojekt Främjande av döva skolelevers läsning i teckenspråkig undervisning
Målet med projektet är att generera nya kunskaper om dövas läsning och därmed bidra till förbättrad läsförmåga hos döva barn. Inom projektet testas och utvärderas ett nytt läsmaterial som bygger på både tecken och ord och vars syfte är att få barnen att koppla samman tecken, ord och bokstaveringar.
Läsforskningen utgår ofta från att nya läsare har ett mer eller mindre utvecklat talat språk med sig i bagaget som de kan använda när de lär sig att läsa. Men hur fungerar detta för döva barn som inte har eller endast har begränsad tillgång till ett talat språk och som istället vuxit upp med ett teckenspråk och använder det som primärt språk? Det saknas interventioner som syftar till att stötta döva elevers läsning, till exempel genom att använda teckenspråk. Målet med projektet är att testa och utvärdera ett nyutvecklat läsmaterial. Läsmaterialet bygger på både tecken och ord med syftet att barnen ska övas i att koppla samman tecken, ord och bokstaveringar. Målet är att generera nya kunskaper om dövas läsning som kan användas i undervisningen och bidra till förbättrad läsförmåga hos döva barn.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Krister Schönström
Docent
Medlemmar
Ingela Holmström
Universitetslektor, Docent i teckenspråk med inriktning mot tvåspråkighet