Forskningsprojekt Från Salamanca till PISA
Speciallärares/specialpedagogers professionalisering sedan 1990 från ett jämförande perspektiv.
Denna studie syftar på att få ökade kunskaper om specialpedagogers/speciallärares professionalisering utifrån ett historiskt och internationellt jämförande perspektiv.
Projektbeskrivning
Många nationella skolsystem har, liksom det svenska, sedan 1990-talet påverkats av kraftfulla internationella trender. Två av dessa är i synnerhet framträdande. Å ena sidan en strävan mot en inkluderande skola for alla barn, oavsett förutsättningar i Salamancadeklarationens anda. Å andra sidan blir skolornas arbete mer inriktat mot elevernas individuella resultat i en alltmer standardiserad verksamhet. Denna trend har förknippats med OECD:s både standardiserade och standardiserande PISA-studier. I spänningsfältet mellan dessa två motstridiga processer, har en särskild skolprofession fått stort betydelse, specialpedagogens och speciallärarens profession. Medan vi vet en hel del om hur till exempel lärarprofessionen har påverkats av de beskrivna utvecklingarna, finns det förvånansvärt lite kunskap om just specialprofessionen i skolan och dess utveckling sedan 1990-talet.
För att kunna förstå denna grupp bättre behöver vi veta mer om deras professionella praktik, deras kunskapsbas och deras samverkan med andra professioner i de nationella massutbildningssystemen. Sådana kunskaper hjälper för att utveckla organisatoriska, vetenskapliga och även politiska strategier för att nå målet: en skola som verkligen kan möta alla barn, både nationellt och internationellt.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Wieland Wermke
Professor, studierektor
Medlemmar
Gabriella Höstfält
Universitetslektor
Gunnlaugur Magnússon
Universitetslektor
Heidi Wimmer
Utbildningsadministratör
Inken Beck
Doktorand