Forskningsprojekt Global mobilitet och vuxnas andraspråksinlärning
Fanny Forsberg Lundell och Klara Arvidsson forskar om Global mobilitet och vuxnas andraspråksinlärning: betydelsen av sociala och psykologiska faktorer (GLOMO)
Projektet undersöker hur sociala och psykologiska faktorer påverkar vuxnas andraspråksinlärning. De grupper som undersöks är svenskar i Frankrike och fransmän i Sverige.
Projektbeskrivning
Inom andraspråksforskningen har man haft ett starkt fokus på startålder som viktig förklaringsfaktor för hur väl man lär sig ett andraspråk, men det har visat dig att åldern blir en mindre viktig faktor för äldre inlärare och att den stora individuella variation som finns i hur bra vuxna blir på ett andraspråk, bättre förklaras genom olika individuella egenskaper och förutsättningar. Eftersom att studien dessutom jämför inlärning i två olika samhällen, kan man även inom projektets ramar utforska påverkan av ideologiska och politiska faktorer. Denna studie innefattar alltså två olika inlärningssammanhang – det känns viktigt att kunna belysa att inlärningen är kontextberoende och att vi måste studera många olika språkkombinationer och socio-politiska kontexter innan vi kan närma oss ett mer komplett forskningsläge gällande vuxnas möjligheter – och begränsningar – att lära sig ett andraspråk.
Kontakt: Fanny Forsberg Lundell
Finansiär: Vetenskapsrådet, VR 2017-01196
Projektdeltagare: Fanny Forsberg Lundell (Professor), Klara Arvidsson (Fil dr) ·
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Fanny Forsberg Lundell
Professor
Medlemmar
Klara Arvidsson
Forskare