Forskningsprojekt iADHD
Med en adhd-diagnos följer ofta fördelar som medicinsk behandling och pedagogiska interventioner. En adhd-diagnos kan också leda till negativa aspekter som stigma och exkludering i sociala sammanhang eller från vissa arbeten.
Vi vet väldigt lite om hur en adhd-diagnos påverkar ungdomar och unga vuxnas bild av sig själva eller hur en adhd-diagnos påverkar hur till exempel skolpersonal pratar om och förstår elever. iADHD är ett tvärvetenskapligt projekt där vi i flera systerprojekt vill undersöka hur en diagnos påverkar individen och den miljö hen vistas i.
Projektbeskrivning
I det första delprojektet "ADHD och identitet" studerar vi identitetsutvecklingen (dvs. berättelsen om vem man är, var man hör hemma och processen att hitta sin plats i världen) hos unga personer med adhd eller adhd-relaterade svårigheter. Projektet är finansierat av Sunnerdahls handikappfond och kvalitativa intervjuer kommer att genomföras under 2024. Projektet leds av Matilda Frick i samarbete med Jan Grimell.
I delprojektet "Vad gör diagnosen för skolans vardag och organisering?" undersöker vi kulturella föreställningar av högstadieelever med diagnosen adhd hos skolpersonal, samt vilka konsekvenser dessa förståelser leder till i skolans vardag och organisering. Materialinsamling kommer att ske genom etnografiskt fältarbete. Projektet håller på att utvecklas och leds av Annie Woube.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Matilda Frick
Universitetslektor, docent
Medlemmar
Johan Bengtsson
Postdoktor
Annie Woube
Vik. universitetslektor