Stockholms universitet

Forskningsprojekt Klasstorlekens betydelse för utbildning, hälsa och rekrytering av lärare

Det finns begränsad evidens om nettovinsterna av att minska klassstorleken för elever, lärare och föräldrar. Det här projektets mål är att förstå hur klassstorlek påverkar utbildningsmekanismer, hälsa och anställning av lärare, både på kort sikt och på lång sikt.

Två barn i ett klassrum.
Photo: Mostphotos

Projektets första delstudie motiveras av att vi har begränsad kunskap om hur mindre klasser påverkar eleverna. Våra data gör det möjligt att undersöka hur klasstorlek påverkar (bland annat) klassrumsmiljö, undervisningsmetoder, föräldrarnas engagemang och elevernas välbefinnande.

Projektets andra delstudie studerar kort- och långsiktiga hälsoeffekter av klasstorlek på elever, föräldrar och inte minst lärare, vars hälsorisker framhållits som ett allvarligt problem i aktuell debatt. Vi undersöker även effekterna av klasstorlek på föräldrars och lärares arbetsutbud.

Projektets tredje delstudie studerar svenska förskolor som erhållit extra anslag för att minska gruppstorlekarna; om denna nyrekrytering påverkas av tillgången på kvalificerade pedagoger och om detta har konsekvenser för barnens lärande. Vi kombinerar registerdata med omfattande enkätdata för att analysera politiska reformer som skapar kvasi-experimentell variation i klassstorleken. Vi använder data från Sverige och Spanien som täcker förskole-, grund- och gymnasieelever.

Det här projektet bidrar till samhällsdebatten om utbildningspolitik och gynnar samhället genom att tillhandahålla riktlinjer för beslutsfattare och utbildningsintressenter genom att undersöka effekterna av klassstorlekspolitik. Vår forskning har också potential att påverka jämställdhetspolitiken i Sverige genom att utforska hälsoeffekterna av att minska klassstorleken, vilket har en oproportionerlig påverkan på kvinnor. Sammanfattningsvis har projektet potential att bidra till utformningen av utbildningspolitiken i Sverige och Spanien.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

José Montalban Castilla

Assistant professor

Institutet för social forskning
photo1

researchProjectPageLayout