Forskningsprojekt Ledarskapets autonomi i inkludering och skolutveckling
Hur mycket autonomi har egentligen skolledare på central kommunal nivå och på skolnivå och hur har deras autonomi förändrats sedan 1990 i Sverige, Finland och Island?
Det övergripande syftet med forskningsprojektet är att utveckla ny kunskap om balansen mellan nationell och lokal styrning, och vilken autonomi skolledare i de tre länderna faktiskt har. Med skolledare menar vi verkställande chefer för skola och utbildning i kommuner och rektorer på skolnivå.
Projektbeskrivning
Utbildning idag präglas av hög grad av komplexitet och involverar ett stort antal elever, föräldrar, lärare och olika intressegrupper. Skolledare måste därför kunna hantera många intressen och perspektiv utöver olika former för nationell och lokal styrning. Detta medför att de utsätts för påverkan från många olika grupper i sitt ledarskap.
Vi fokuserar i synnerhet på ledares handlingsutrymme i frågor kring inkludering och specialpedagogiska insatser och skolutveckling.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Daniel Nordholm
Docent
Medlemmar
Daniel Nordholm
Docent
Wieland Wermke
Professor, studierektor
Maria Jarl
Universitetslektor