Forskningsprojekt Litterär motivering – eller hur bygger man upp en berättelse?
Projektet undersöker hur en berättelse förs framåt utifrån olika bevekelsegrunder och hur kompositionen åstadkommer effekter av olika slag.
Hans Färnlöf forskar om berättelsers uppbyggnad. Projektet undersöker hur en berättelse förs framåt utifrån olika bevekelsegrunder och hur kompositionen åstadkommer effekter av olika slag.
Projektbeskrivning
Litterär motivering är ett begrepp som myntades av de ryska formalisterna (1915-1930), som kallade det motivirovka. Det tar an berättelsen på två huvudsakliga plan: dels analyseras själva historien som berättas (fabula), dels studeras hur historien framställs genom litterär komposition (syuzhet). Den huvudsakliga tanken är att det som sker i berättelsen i grunden bestäms av – och ses genom – författarens berättarstrategi. Låt oss säga att en fiktiv karaktär tvekar inför att begå en avgörande handling. På historieplanet (fabula) kan detta förklaras t.ex. på psykologiska (karaktären är osäker) eller rent faktamässiga (karaktären har inte reella möjligheter att genomföra handlingen) grunder. Dessa omständigheter, skulle de ryska formalisterna säga, är dock införda av författaren för att genom sitt sätt att berätta (syuzhet) vill skapa spänning. Dessa plan är givetvis åtskilda: karaktären tvekar ju inte för att läsaren ska tycka att det är spännande.
I studiet av litterär motivering – som alltså inte behöver handla om att någon känner sig ”motiverad”, utan beskriver hur olika narrativa element för berättelsen framåt – kan man fokusera på den kausalitet och de omständigheter som ligger bakom själva händelseförloppet som innefattas av den fiktiva världen; dessa kan vara knutna till externa faktorer (t.ex. vara genremässiga eller hänvisa till samhällsförhållanden) men också byggas upp internt i berättelsen (t.ex. genom att karaktären visar vissa drag som denne sedan upprepar). Man kan också se närmare på vilka effekter som skapas. Det som motiveras, dvs. ”berättigas”, för dels historien framåt, men kan också syfta till att skapa konstnärliga effekter eller betona verkets tematik. Litterär motivering utgör därför en analysmodell som ser till hur en berättelse är uppbyggd och sätter in poetiken i relevanta sammanhang.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Hans Färnlöf
Professor
