Stockholms universitet

Forskningsprojekt Multimodalt textskapande i skolans tidiga år

Syftet med det här projektet är att utveckla arbetsprocesser och undervisningsformer där elever redan från unga år lär sig skapa multimodala texter. Arbetet genomförs med inspiration från modeller och idéer hämtade från forskning och beprövad erfarenhet.

Projektbeskrivning

Att utveckla elevers förmåga att skapa texter är ett område som av tradition kopplas till svenskämnet. Samtidigt vet vi att elever skapar olika former av text i de flesta av skolans ämnen. Forskning har också visat att elever utvecklar såväl förmågan att skapa funktionella texter som ämneskunskaper genom att få arbeta med text i skolans olika ämnen på ett meningsfullt sätt.

Alla texter är dessutom mer eller mindre multimodala, vilket betyder att de är uppbyggda av mer än bara ord. Om lärare arbetar på ett medvetet sätt med elevers multimodala textskapande redan i tidiga skolår och i skolans olika ämnen, får eleverna möjlighet att utveckla sin förmåga att skapa funktionella texter. I sådana texter samspelar olika textuella resurser som ord, bild, färgval och liknande på ett lämpligt sätt med tanke på ämnesområdet. Hur man väljer att bygga upp en text beror också på vem som ska ta del av den, och vad den ska användas till.

I projektet Multimodalt textskapande i skolans tidiga år samarbetar forskare och lärare i syfte att utveckla arbetsprocesser och undervisningsformer för funktionellt skrivande, där elever i de tidiga skolåren arbetar med att skapa multimodala ämnestexter. I projektet används teorin Design för lärande och undervisningen planeras och analyseras utifrån modellen Lärdesignsekvenser (LDS) (Selander, 2022).

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Kristina Danielsson

Professor

Institutionen för ämnesdidaktik
Kristina Danielsson

Medlemmar

Ebba Elvander

Adjungerad lärare

Institutionen för ämnesdidaktik

Publikationer