Stockholms universitet

Forskningsprojekt Museers digitalisering - hur förändrar det lärandet?

Under de senaste decennierna har digital teknologi kommit att spela en alltmer central roll inom de flesta områden I samhället. Inom museernas verksamhetsområde har ny teknologi bland annat inneburit nya möjliga sätt att arbeta med förmedlingsuppdraget.

Två pojkar tittar på digital karta
FOTO: ASPHOTOFAMILY

I projektet Utställningars materialitet undersöks hur digitala medier används i museiutställningar och hur de skapar villkor för lärande. Partner är Statens maritima och transporthistoriska museer. Projekt har för avsikt att skapa kunskap om digitaliseringens konsekvenser för utställningsmediet och för besökares möjligheter till meningsskapande. Projektet undersöker hur digitala medier används och skapar villkor för lärande vid de museer som ingår i Statens maritima och transporthistoriska museer. Fokus riktas mot frågor om vilka möjligheter och begränsningar de digitala medierna skapar i mötet med elever och andra besökare.

Samverkan och samarbete bidrar till ömsesidig, ökad kunskap

Projektet sker i samverkan och samarbete med Statens Maritima och Transporthistoriska Museer (SMTM). I projektet har parterna olika roller. Forskarna driver projektet. SMTM, med dess fem museer, finns med som samarbetspartners, där anställda med olika kompetenser och funktioner inom utställningsarbete deltar praktiskt.

Samarbetet ger museerna möjlighet att utveckla ett gemensamt språk över professionsgränser samt utvärdera och utveckla den pedagogiska verksamheten inklusive arbetet med utställningsproduktion. Med stöd av forskarnas teoretiska ramverk kan museerna bättre utnyttja digitala resurser för att kommunicera med målgrupper som skolor. Forskarna får regelbunden tillgång till museernas utställningar och genomför workshoppar och möten där museipersonal deltar. Personalens reflektioner används i forskningen, och resultaten ska återföras till SMTM efter analys och vetenskaplig publicering.

 

Projekttitel: Utställningars materialitet: Digitaliseringens betydelse för meningsskapande.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Eva Insulander

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och didaktik
Eva Insulander

Medlemmar

Fredrik Lindstrand

Professor

Konstfack