Forskningsprojekt Problemspelande bland ungdomar
Vilka individ- och familjekarakteristika hänger samman med problemspelande, och hur hänger problemspelande samman med ungdomars självrapporterade hälsa, livstillfredsställelse och framtidstro.
Det övergripande syftet med projektet var att studera problemspelande bland ungdomar och kopplingar till individuella och familjerelaterade villkor samt till skolkontextuella förhållanden. I studien kartlades vilka individ- och familjekarakteristika som hänger samman med problemspelande, och hur problemspelande hänger samman med ungdomars självrapporterade hälsa, livstillfredsställelse och framtidstro.
En central ambition var också att undersöka i vilken mån förekomsten av problemspelande skiljer sig mellan skolor och vad som kännetecknar de skolor där problemspelande är mer respektive mindre vanligt förekommande, med avseende på sociodemografiska karakteristika och skolklimat. Data kommer från Stockholmsenkäten, som genomförs vartannat år bland elever i årskurs 9 och i årskurs 2 på gymnasiet i Stockholms kommun.
I vår forskning har vi definierat problemspelande som spel om pengar med potentiellt negativa sociala, ekonomiska och hälsomässiga konsekvenser.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Sara Brolin Låftman
Studierektor/universitetslektor
Medlemmar
Gabriella Olsson
Administrativ studierektor
Kristina Sundqvist
Forskare
Peter Wennberg
Stf prefekt, Professor