Forskningsprojekt Sametingsvalen i Sverige och Norge 2013

Sametingen som representativa organ för det samiska folket: En jämförande studie av valen till Sametingen i Sverige och Norge 2013.

Samisk flagga som vajar mot en blå himmel.
Foto: Roland Magnusson/Mostphotos.

På en internationell nivå har urfolks rättigheter fått ett allt starkare erkännande under de senaste två decennierna, inte minst tydligt i FN:s Deklaration om urfolkens rättigheter från 2007. De nordiska länderna uppvisar en samstämmighet i hur samernas rättighetskrav har bemötts: ett folkvalt Sameting har etablerats, som skall fungera som representativt organ för det samiska folket. Sametingens ställning och funktion i det samiska samhället är dock i många delar outforskad.

Syftet med detta projekt är att analysera och jämföra sametingens position och funktion i det samiska samhället i Sverige och Norge. Det jämförande perspektivet ger ny kunskap både om sametingens ställning i respektive land och om den betydelse olika institutionella arrangemang har för hur samiska intressen förhandlas och representeras. Ett samtida perspektiv är dock inte tillräckligt för att förstå skillnader mellan sametingen i Sverige och Norge: historiska skillnader, inte minst i hur samerörelsen i de olika länderna mobiliserat sig politiskt och vilka politiska strategier som har valts, är avgörande för samtida politik och förståelsen av sametingens ställning. Projektet består därför av tre delar: (i) att samla in och tillgängliggöra information/statistik från tidigare val till Sametingen; (ii) att genomföra en väljarundersökning vid sametingsvalen i Sverige och Norge 2013; och (iii) att göra en historisk analys av samerörelsens politiska strategier i Sverige och Norge.