Stockholms universitet

Forskningsprojekt Skolvägens historiska geografi

Barnens intåg i väglandskapet efter allmänna folkskolans införande år 1840-1930.

Projektet syftar till att ge en konkret bild av omfattning, utbredning och variationer kring barnens plats i och nyttjande av väglandskapet och att bygga en förståelse för det lokala skolvägslandskapets geografi omkring 1840–1930.

Statarbarn från Saltsjö-Duvnäs på väg till Skuru skola i Saltängen ca 1910.
Statarbarn från Saltsjö-Duvnäs på väg till Skuru skola i Saltängen ca 1910. Foto: Nacka lokalhistoriska arkiv

Projektbeskrivning

Skolvägar har varit en aktuell fråga i samhället på senare år. Vi har tex sett diskussioner  i media om ökad oro för risker och problem med trafik-kaos vid skolorna. Det är spännande frågor, och som historiska geografer ville vi undersöka hur barns skolvägar har sett ut tidigare och hur samhället har sett på frågan i det förflutna.

Inom den väghistoriska forskningen har det efterlysts ett bredare landskapshistoriskt angreppssätt kring vägmiljöer och man har påpekat avsaknaden av forskning kring skolvägarna. Samtidigt har  skolvägarnas betydelse för det lokala väglandskapet, särskilt under 1800-talet och 1900-talets början då befolkningen var utspridd och barnens skolvägar ofta var långa, framhållits. Vi vill inom detta projekt undersöka hur de historiska källorna kan öka förståelsen för skolvägen som plats då den obligatoriska skolgången införs och med den, den strukturerade rörligheten mellan hem och skola uppstår.
 
Projektet syftar till att ge en konkret bild av omfattning, utbredning och variationer kring barnens plats i och nyttjande av väglandskapet och att bygga en förståelse för det lokala skolvägslandskapets geografi omkring 1840–1930. Vi vill även förstå hur nationella bestämmelser om den obligatoriska skolgången gett materiella och sociala effekter på lokal nivå samt hur detta diskuterats och hanterats av samhället och föräldrar.

 

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Annika Strandin Pers

Forskare

Kulturgeografiska institutionen
a

Medlemmar

Annika Sofia Björklund

Forskare

Kulturgeografiska institutionen
Annika Björklund

Maja Lagerqvist

Universitetslektor docent

Kulturgeografiska institutionen
Maja Lagerqvist

Publikationer

Mer om projektet

Radioreportage "På vandring längs historiska skolvägar" i Vetenskapsradion Historia (med intervju), sändes i Sveriges Radio, 3 september 2024.

Nyhetsartikel: "Vad innebar skolvägen för barns vardagsliv?", Stockholms universitet

researchProjectPageLayout