Forskningsprojekt SoundStart: Så lär sig spädbarn prosodi
Projektet SoundStart undersöker hur spädbarn tillägnar sig och använder sig av prosodi – talets melodi. Prosodin är central för kommunikation och språk, och redan vid födseln är barn känsliga för prosodi och utvecklar anmärkningsvärt hög prosodisk kompetens under sina tre första år.
Tidig prosodisk förmåga är viktigt för att kunna utveckla språk, eftersom prosodin betonar språkets struktur och framhäver centrala ord. SoundStart-projektet undersöker hur barn lär sig språkets prosodi – framför allt språkspecifika prosodiska fraser och relationen mellan prosodisk form och betydelse, under de första tre åren.
SoundStart bjuder in vårdnadshavare och barn att delta i projektet, bland annat genom ljud- och videoinspelningar av deras samspel, samt formulär om barnets ordförråd med mera.
Har du fått inbjudan att delta i SoundStart? Anmälan är nu stängd och datainsamlingen har påbörjats.
Projektbeskrivning
SoundStart-projektet använder sig av tvärvetenskapliga och tvärspråkliga ansatser för att studera rollen av biologiskt medfödda mekanismer och input-baserade inlärningsmekanismer, som driver utvecklingen av språkspecifik prosodisk kompetens. Delprojektet som utförs i Sverige ingår i en jämförelse mellan barn som lär sig olika språk med markant olika prosodi (svenska, indonesiska och nederländska).
Projektet ämnar avsevärt förbättra vår förståelse av tidig prosodisk utveckling och bidra med nya insikter till den långvariga debatten kring rollen av medfödda mekanismer i språkutveckling. Projektet öppnar dessutom en ny typ av empirisk forskning om inlärningsmekanism för prosodisk utveckling.
Delprojektet som inbegriper svenska data fokuserar specifikt på 1) att ta reda på om viss kunskap om kopplingen mellan talmelodi och betydelse är medfödd, och 2) ta reda på vilken påverkan som tidig exponering för olika typer av talmelodier har för förståelsen och användningen därav. Detta görs genom att titta både på spädbarns egna talmelodiska variationer och hur dessa relaterar till fysiologiskt motiverade mekanismer för tonhöjd och till föräldrarnas användning av talmelodi för att markera t.ex. frågor.
SoundStart-projektet på Institutionen för lingvistik, Stockholms universitet, utgör den svenska delen av det internationella projektet ”A Sound Start: Prosodic development before birth and in the first three years of life”. Stockholms universitet samarbetar i detta projekt med Universiteit Utrecht.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Lisa Gustavsson
Docent
Iris-Corinna Schwarz
Docent, studierektor
Elanie van Niekerk
PhD Candidate
Medlemmar
Ellen Marklund
Docent
Caroline Junge
Associate Professor
Aoju Chen
Professor
Mer om projektet
Studien har godkänts av Etikprövningsmyndigheten (Dnr 2024-03252-01).