Stockholms universitet

Forskningsprojekt SoundStart: Så lär sig spädbarn prosodi

Projektet SoundStart undersöker hur spädbarn tillägnar sig och använder sig av prosodi – talets melodi. Prosodin är central för kommunikation och språk, och redan vid födseln är barn känsliga för prosodi och utvecklar anmärkningsvärt hög prosodisk kompetens under sina tre första år.

Mamma och baby kommunicerar i en soffa.
Projektet SoundStart undersöker hur barn tillägnar sig och använder prosodi under sina tre första år. Foto: Pexels

Tidig prosodisk förmåga är viktigt för att kunna utveckla språk, eftersom prosodin betonar språkets struktur och framhäver centrala ord. SoundStart-projektet undersöker hur barn lär sig språkets prosodi – framför allt språkspecifika prosodiska fraser och relationen mellan prosodisk form och betydelse, under de första tre åren. 

SoundStart bjuder in vårdnadshavare och barn att delta i projektet, bland annat genom ljud- och videoinspelningar av deras samspel, samt formulär om barnets ordförråd med mera. 

Har du fått inbjudan att delta i SoundStart? Anmälan är nu stängd och datainsamlingen har påbörjats.

Projektbeskrivning

SoundStart-projektet använder sig av tvärvetenskapliga och tvärspråkliga ansatser för att studera rollen av biologiskt medfödda mekanismer och input-baserade inlärningsmekanismer, som driver utvecklingen av språkspecifik prosodisk kompetens. Delprojektet som utförs i Sverige ingår i en jämförelse mellan barn som lär sig olika språk med markant olika prosodi (svenska, indonesiska och nederländska).

Projektet ämnar avsevärt förbättra vår förståelse av tidig prosodisk utveckling och bidra med nya insikter till den långvariga debatten kring rollen av medfödda mekanismer i språkutveckling. Projektet öppnar dessutom en ny typ av empirisk forskning om inlärningsmekanism för prosodisk utveckling.

Delprojektet som inbegriper svenska data fokuserar specifikt på 1) att ta reda på om viss kunskap om kopplingen mellan talmelodi och betydelse är medfödd, och 2) ta reda på vilken påverkan som tidig exponering för olika typer av talmelodier har för förståelsen och användningen därav. Detta görs genom att titta både på spädbarns egna talmelodiska variationer och hur dessa relaterar till fysiologiskt motiverade mekanismer för tonhöjd och till föräldrarnas användning av talmelodi för att markera t.ex. frågor.

SoundStart-projektet på Institutionen för lingvistik, Stockholms universitet, utgör den svenska delen av det internationella projektet ”A Sound Start: Prosodic development before birth and in the first three years of life”. Stockholms universitet samarbetar i detta projekt med Universiteit Utrecht.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Lisa Gustavsson

Docent

Institutionen för lingvistik
Gustavsson

Iris-Corinna Schwarz

Docent, studierektor

Specialpedagogiska institutionen
Iris-Corinna Schwarz

Elanie van Niekerk

PhD Candidate

Department of Languages, Literature and Communication, Universiteit Utrecht

Medlemmar

Ellen Marklund

Docent

Institutionen för lingvistik

Caroline Junge

Associate Professor

Social and Behavioural sciences, psychology, Universiteit Utrecht

Aoju Chen

Professor

Department of Languages, Literature and Communication, Universiteit Utrecht

Greta Gandini

Forskningsamanuens

Institutionen för lingvistik

Linda Grahn-Rosell

Forskningsamanuens

Institutionen för lingvistik

Mer om projektet

Studien har godkänts av Etikprövningsmyndigheten (Dnr 2024-03252-01).