Forskningsprojekt Spaces of appearance: Intergenerational and interspecies relations in the Anthropocene

Med ett tillvägagångssätt inspirerat av fenomenologin undersöks dessa sammanhang med hjälp av begreppet utseende. Frågor ställs om vilka subjekt och objekt som (kan) dyka upp – var, när och för vem – och om förutsättningarna för och implikationerna av dessa framträdanden (eller deras frånvaro).

Projektet är tvådelat: i) utveckla en konceptualisering av utseende som kan tjäna etisk-politisk teoretisering, särskilt när det gäller barn, generationer och icke-mänskliga arter i tider av miljöförstöring, och ii) diskutera utseende i relation till specifika hållbarhetsaktiviteter, kopplade till de tre nämnda sammanhangen. Centrala forskare som dras till är Hannah Arendt och Maurice Merleau-Ponty, såväl som feministiska forskares utveckling av sin teoretisering.

Projektbeskrivning

Elisabeth Krings avhandling.

Genom att föreslå ett dubbelt synsätt på agerande föreslås det att skapa förändring med avseende på miljöförstöring är en fråga om både kollektiv politisk handling (att skapa ett Arendtianskt intersubjektivt utseenderum) och ett individuellt kroppssubjekts sätt att interagera med objekt som uppträder. till det.

Vidare framhålls agerandets reversibilitet, det vill säga att den som kan agera också kan ageras och på så sätt kopplas kapacitet (agerande) samman med mottaglighet och sårbarhet (att agera).

Det hävdas dock att olika mänskliga och icke-mänskliga subjekt inte är lika sårbara, och inte heller lika ansvariga, när det gäller miljöförstöring. Med tanke på skillnader mellan generationer och mellan arter i förhållande till tidsmässiga och rumsliga "uppträdandepunkter" - de punkter där man uppträder, eller kommer att dyka upp - föreslås att vi också ska diskutera hur själva världen ser ut för olika subjekt från deras respektive punkts utseende.

Ladda ned avhandlingen på DiVA: Spaces of appearance: Intergenerational and interspecies relations in the Anthropocene

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Jenny Nilsson Folke