Forskningsprojekt Statistisk inlärning och automatisk beräkning av mönster i ljudsekvenser (CAPSL)
I CAPSL-projektet undersöker vi om den språkrelaterade förmågan statistisk inlärning kan förklaras av en allmän mekanism som innebär att hjärnan automatiskt upptäcker när ljud följer olika mönster eller statistiska fördelningar.
Har du fått en inbjudan om att delta i studien iCAP? Anmäl dig här
I talsignalen finns inga pauser mellan ord. För den som inte redan kan orden är det därför svårt att förstå var gränserna mellan orden går. Spädbarn kan identifiera ord i en kontinuerlig talsignal utan pauser enbart baserat på hur ofta olika stavelser följer på varandra. Detta kallas statistisk inlärning.
När man kan känna igen mönster i ljudsignalen kan man lättare reda ut vilka ljud som hör samman med varandra i komplexa ljudmiljöer. Det sker genom att man identifierar vilka ljud som har samma respektive olika ljudkällor.
Genom att explicit undersöka kopplingen mellan den språkrelaterade förmågan statistisk inlärning och denna mer allmängiltiga mekanism, kan CAPSL-projektet bidra till kunskap om spädbarnets språkliga utveckling liksom till kunskap om språkförmågan i ett bredare perspektiv.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Ellen Marklund
Docent
Medlemmar
Iris-Corinna Schwarz
Docent, studierektor
Lisa Gustavsson
Docent
Elisabet Cortes
Doktorand, forskningsassistent
Petter Kallioinen
Forskningsassistent
David Pagmar
Forskare