Forskningsprojekt Technological inequality – understanding the relation between recent technological innovations and s

Teknologiska innovationer, som robotar och maskininlärning, har stora möjligheter till ökad produktivitet och välfärd. Innovationer kan dock också inverka på olika former av social ojämlikhet (i termer av inkomster, kvalifikationer, välmående och hälsa).

Vårt mål är att förbättra förståelsen av sambandet mellan samtida teknologiska innovationer och social ojämlikhet genom att:
•    Tillhandahålla bättre förutsägelser av konsekvenserna av teknologiska innovationer för Europas arbetsmarknader.
•    Förstå vilka kvalifikationer och färdigheter är avgörande för produktiv tillväxt och hur skillnader i färdigheter kan leda till ojämlikhet i inkomster, utbildning, välmående och hälsa.
•    Utforska hur utbildning kan förbereda dagens ungdomar och anställda för morgondagens arbetsmarknad.
•    Bedöma hur regeringar kan undvika omfattande fattigdom orsakad av teknologisk arbetslöshet.
•    Undersöka vad konsekvenserna av automatisering (och arbetslöshet) blir för offentliga finanser.
•    Dra lärdomar av tidigare teknologiska revolutioner

Projektmedlemmar

Tomas Korpi