Forskningsprojekt Tillitsmekanismer och de två rollerna i social e-handel
Vad händer när din vän också blir din kund? I dag fungerar sociala medier ofta som affärsplattformar. Det här projektet utforskar hur tillit byggs, och hur den påverkar sociala och kommersiella beteenden.
Allt fler använder sociala medier för att sälja och köpa saker. Men den typen av affärstransaktioner mellan individer för också med sig vissa utmaningar.
När vänner handlar av varandra måste de hantera dubbla roller: Den ena personen blir vän och kund, medan den andra personen blir vän och säljare. I det här projektet används rollteori för att utforska hur tillit byggs, och hur tilliten i de dubbla rollerna påverkar individernas sociala och kommersiella beteenden.
Projektet bygger på en longitudinell studie som innefattar experiment, enkäter och fallstudier. Det bidrar med fördjupad kunskap om hur tillit skapas inom e-handel på sociala plattformar.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Shengnan Han
Professor