Forskningsprojekt Utbildnings- och sysselsättningskarriärer för ensamkommande flyktingbarn i Sverige
Projektet konstruerar en mycket omfattande paneldatabas från olika källor som gör det möjligt att följa de ensamkommande barn som har fått uppehållstillstånd i Sverige mellan 2003 och 2017. Vi undersöker de faktorer som underlättar eller försvårar för denna grupp att etablera sig i Sverige främst vad gäller utbildning och sysselsättning.
Antalet ensamkommande barn som söker asyl i olika länder i EU har ökat mycket under de senaste åren. De ensamkommande barnen är kanske den mest utsatta gruppen i migrationsströmmarna till EU. Sverige har mottagit det största antalet asylansökningar från denna grupp. De flesta av dessa barn blir beviljade asyl och får uppehållstillstånd i Sverige.
Denna grupp av barn har vissa gemensamma egenskaper som deras rättsliga status och att de inte bor tillsammans med sin familj under en avgörande utvecklingsperiod av sina liv i ett land som de inte var närmare bekanta med vid ankomsten. En mycket viktig fråga är hur det går för dessa barn att etablera sig i det svenska samhället.
Vi kommer att analysera betydelsen av längden av asylförfarandet, olika former av boendeplacering, bostadsort i Sverige, ålder vid ankomsten, hälsa och föräldraåterförening. Inga andra länder i Europa har såväl data av hög kvalitet som en lika stor grupp av ensamkommande barn som Sverige. Således kommer detta projekt ge ny kunskap som är av stort intresse både nationellt och internationellt.
Vårt mål är att våra resultat ska kunna bidra till att förbättra situationen för denna grupp inte bara i Sverige utan även i andra destinationsländer. Genom att initiera jämförande länderstudier kan det leda till förbättrad datatillgänglighet och bättre politik på detta område också i andra länder.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Emine Aycan Celikaksoy Mortensen
Forskare
Medlemmar
Eskil Wadensjö
Professor emeritus