Stockholms universitet

På Avdelningen för tyska bedrivs studier inom språkdidaktik, särskilt inom området tyska som främmande språk. Våra forskare arbetar inom olika forskningsområden såsom flerspråkighet och andra- och tredjespråksinlärning, kulturellt lärande och digitala medier inom språkundervisningen.

Forskningen berör oftast språkundervisning på högskolor och universitet, till exempel motivationen att studera tyska eller hur olika undervisningsformer (online, på campus, synkron, asynkron) kan kombineras på ett meningsfullt sätt. Andra forskningsområden rör flerspråkighet, till exempel användning av flerspråkiga didaktiska koncept i undervisningen av tyska som främmande språk i skolan eller hur studenter i språkutbildningen reflekterar över sin flerspråkighet. Det bedrivs även forskning i hur AI-verktyg används när studenter skriver texter på tyska och hur studenter värderar användningen av AI. Forskningen om kulturellt lärande undersöker kulturella lärprocesser, värdet av historiska ämnen och minneskulturella perspektiv inom undervisningen och det implicita värdegrundsarbetet som präglar seminarierummet. 

Våra forskare är aktiva i olika nätverk, både internationellt och nationellt, till exempel i det Svenska nätverket för empirisk forskning inom ämnet tyska som främmande språk. Inom ramen för de olika forskningsprojekten sker samarbeten med bl.a. University of Turku, JLU Giessen, LMU München och Herder-Institutet vid Universität Leipzig.

Relaterat forskningsämne

Tyska
På denna sida

Forskare

Christine Becker

Universitetslektor, Docent, Stf prefekt

Institutionen för slaviska och baltiska språk finska nederländska och tyska
Christine Becker

Anta Kursiša

Universitetslektor

Institutionen för slaviska och baltiska språk finska nederländska och tyska
Anta Kursisa

Lina Schulte

Doktorand

Institutionen för slaviska och baltiska språk finska nederländska och tyska

Forskningsprojekt

Nyheter

reasearchSubSubjectPageLayout