Forskningsprojekt Skrivande med (AI-)verktyg
Resurser, användningsområden och strategier hos tysklärande vid svenska universitet.
Detta forskningsprojekt inom främmandespråksdidaktik undersöker användningen av (AI-)verktyg i skrivprocessen hos vuxna inlärare av tyska vid universitet i Sverige. Tyngdpunkten ligger på hur inlärarna implementerar dessa verktyg i sin skrivprocess. Den teoretiska grunden utgår från processinriktad skrivforskning och kompletteras med begrepp från psykolingvistik samt mediedidaktiska perspektiv. Forskningsdesignen bygger på en mixed-methods-ansats: Inlärarna kommer att producera korta texter på målspråket tyska, och deras aktiviteter kommer att dokumenteras med hjälp av keystroke logging och eye-tracking. Därutöver kommer deltagarna att genomföra en bakgrundsenkät och delta i stimulated recall interviews. Dataanalysen fokuserar på de använda verktygstyperna, söktermerna, de kommandon som inlärarna formulerar, varaktighet och frekvens av verktygsanvändningen samt tillhörande perceptions- och bearbetningsaktiviteter. Studiens resultat syftar till att bidra till en fördjupad förståelse av moderna skrivprocesser inom främmandespråksinlärning, särskilt i den digitala miljön där användning av AI-verktyg blir allt vanligare. För att åstadkomma detta kommer resultaten att relateras till aktuella skrivprocessmodeller och deras relevans i digitala och AI-berikade sammanhang. Målet är att skapa en mer nyanserad bild av skrivande i den digitala sfären samt att tillhandahålla rekommendationer för en adekvat integrering av (AI-)verktyg i språkundervisning på universitetsnivå.
Projektmedlemmar
Projektansvariga
Lina Schulte
Doktorand