Stockholms universitet

Forskningsprojekt Skrivande med (AI-)verktyg

Resurser, användningsområden och strategier hos tysklärande vid svenska universitet.

Skiss med laptop med ett träd som växer ur den, låtsasord runtom.
Bild skapad med Midjourney.

Detta forskningsprojekt inom främmandespråksdidaktik undersöker användningen av (AI-)verktyg i skrivprocessen hos vuxna inlärare av tyska vid universitet i Sverige. Tyngdpunkten ligger på hur inlärarna implementerar dessa verktyg i sin skrivprocess. Den teoretiska grunden utgår från processinriktad skrivforskning och kompletteras med begrepp från psykolingvistik samt mediedidaktiska perspektiv. Forskningsdesignen bygger på en mixed-methods-ansats: Inlärarna kommer att producera korta texter på målspråket tyska, och deras aktiviteter kommer att dokumenteras med hjälp av keystroke logging och eye-tracking. Därutöver kommer deltagarna att genomföra en bakgrundsenkät och delta i stimulated recall interviews. Dataanalysen fokuserar på de använda verktygstyperna, söktermerna, de kommandon som inlärarna formulerar, varaktighet och frekvens av verktygsanvändningen samt tillhörande perceptions- och bearbetningsaktiviteter. Studiens resultat syftar till att bidra till en fördjupad förståelse av moderna skrivprocesser inom främmandespråksinlärning, särskilt i den digitala miljön där användning av AI-verktyg blir allt vanligare. För att åstadkomma detta kommer resultaten att relateras till aktuella skrivprocessmodeller och deras relevans i digitala och AI-berikade sammanhang. Målet är att skapa en mer nyanserad bild av skrivande i den digitala sfären samt att tillhandahålla rekommendationer för en adekvat integrering av (AI-)verktyg i språkundervisning på universitetsnivå.

Projektmedlemmar

Projektansvariga

Lina Schulte

Doktorand

Institutionen för slaviska och baltiska språk finska nederländska och tyska