Disputation i konstvetenskap: Lotta Granqvist
Disputation
Datum: fredag 13 december 2024
Tid: 13.00 – 15.00
Plats: Auditoriet, Manne Siegbahnhusen, Frescativägen 24E och online via Zoom
Lotta Granqvist lägger fram doktorsavhandlingen En konstnär träder fram. Situeringar och blivandeprocesser i Eva Klassons konstnärskap under 1970-talet.
Opponent: Karolina Uggla, universitetslektor i informationsdesign vid Akademin för innovation, design och teknik, Mälardalens universitet.
Betygsnämnd: Martin Sundberg, docent i konstvetenskap, Jönköpings länsmuseum.
Max Liljefors, professor i konstvetenskap vid Avdelningen för konsthistoria och visuella studier, Institutionen för kulturvetenskaper, Lunds universitet.
Yvonne Eriksson, professor i innovationsdesign vid Akademin för innovation, design och teknik, Mälardalens universitet.
Mårten Snickare, professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet. (reserv)
Ordförande: Andrea Kollnitz, professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet.
Huvudhandledare: Magdalena Holdar, docent i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet.
Handledare: Jessica Sjöholm Skrubbe, professor i konstvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet.
Följ disputationen online
Länk till mötet i Zoom:
https://stockholmuniversity.zoom.us/j/68214466387
Om avhandlingen
I En konstnär träder fram analyserar Lotta Granqvist framväxten, formandet och förutsättningarna för Eva Klassons konstnärskap under 1970-talet. Eva Klasson var verksam som ung fotograf i Sverige men flyttade 1969 till Paris där hon började experimentera med kameran och använda sig själv som modell. Med en enkel teknisk utrustning fotograferade Eva Klasson den egna kroppen i makroperspektiv. Resultatet presenterade hon som le troisième angle, den tredje vinkeln.
Med utgångspunkt i ett rikt arkivmaterial undersöker författaren Eva Klassons konst, konstnärskap och konstnärliga processer utifrån ett performativitetsteoretiskt perspektiv. Nätverk och samarbeten som verkade avgörande för konstnärskapets inriktning och framställning presenteras grundligt liksom flera internationella utställningar samt ett stort antal verk med tillhörande marknadsföringsmaterial. Den konstnärliga metoden liksom konstverkens uttryck och tematik sätts i relation till dåtidens politiska och konstnärliga strömningar med ett särskilt fokus på den franska body art-rörelsen art corporel.
Genom en fördjupad analys av konstverk, arbetsmaterial, konstnärliga processer och uttalanden tecknas en komplex bild av konstnärskapet som går i dialog med tidigare forskning och kontextplaceringar.
Om författaren
Lotta Granqvist, född 1980, är konstvetare verksam vid Stockholms universitet. Hon har en bakgrund som utställningsproducent och konstpedagog med lång erfarenhet av att arbeta både praktiskt och teoretiskt med modern och samtida konst. Forskningsresultaten i En konstnär träder fram kommer att presenteras i utställningsformat på flera konstmuseer i Sverige med start 2025.
Senast uppdaterad: 20 november 2024
Sidansvarig: Institutionen för kultur och estetik