Spinoza och början på den judiska upplysningen

Carin Franzén, professor i litterturvetenskap vid Stockholms universitet, deltar i ett symposium vid Konstakademien den 18 april, arrangerat av Judisk Kultur i Sverige.

Baruch Spinoza
Baruch Spinoza runt år 1665. Målningen finns på Herzog August Bibliothek i tyska Wolfenbüttel.

Baruch Spinoza (1632-1677) var köpmannasonen, linssliparen och fritänkaren i Amsterdam som genom sina etiska, politiska, teologiska och metafysiska skrifter kom att förvandla den europeiska filosofin. Judisk Kultur i Sverige arrangerar ett symposium där hans roll som förgrundsgestalt inom det moderna tänkande belyses och diskuteras. På programmet står föredrag av ledande experter på hans filosofi, varvat med samtal och musik. Det blir också en paneldiskussion som leds av Hans Ruin, professor i filosofi vid Södertörns högskola, och med Carin Franzén.

Carin Franzén är professor i litteraturvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik. Hon intresserar sig bland annat för subjektivitetens historia i såväl äldre som senare perioders litteratur. Och forskar också inom fältet miljöorienterad humaniora.

Mer om symposiet på Judisk Kulturs hemsida