Delat ledarskap i skolan möjligt trots begränsningar i skollagen

Forskning visar att delat ledarskap i skolan kan minska stressen, leda till mindre omsättning bland rektorer och även bättre resultat för verksamheten. I en artikel i Skolledaren lyfter forskaren Marianne Döös fram tre möjliga former för rektorer att dela på arbetsbördan utan att gå emot skollagen.

Rektorernas uppdrag har över tid blivit alltmer komplext och kräver stor kunskap inom många områden där delat ledarskap skulle vara gynnsamt. Sedan 2010 får det enligt skollagen dock endast finnas en ansvarig rektor. Det innebär att det samtidigt blivit ett alltmer ensamt uppdrag med hög arbetsbörda och stress där omsättningen av rektorer i Sverige är störst jämfört med andra länder inom OECD.

Marianne Döös är professor emerita och efter 25 års forskning om ledarskap i arbetslivet en av Sveriges främsta experter inom området. Hon menar att delat ledarskap i skolan skulle innebära många fördelar och i artikeln lyfter hon fram tre former av delat ledarskap som är möjligt enligt skollagen:

• Vertikalt inviterat ledarskap – där bjuder rektorn in exempelvis biträdande rektorn eller förstelärare eller andra att ta ett gemensamt ansvar även om det slutgiltiga ansvaret ligger kvar hos rektorn.
  • Horisontellt inviterat ledarskap – där bjuder rektorer på olika skolenheter in varandra att ta ett gemensamt ansvar över enhetsgränserna.
  • Funktionellt delat ledarskap – där arbetar en administrativ rektor som är hierarkiskt likställd med rektorn som leder det pedagogiska arbetet. Man har olika ansvarsområden. Den administrativa rektorn har då exempelvis hand om ekonomi, arbetsmiljö och annan typ av administration.

(Direkt citerat från Skolledaren)

I artikeln lyfter hon även fram viktiga faktorer för att att det delade ledarskapet ska fungera, både sinsemellan och utåt mot verksamheten. Det handlar bland annat om att synliggöra samarbetet och prata ihop sig för att ha en enhetlig kommunikation utåt. Särskilt viktigt är det, menar hon, att personkemin stämmer. Då handlar det framförallt om att man har gemensamma värderingar, har förtroende för varandra och är prestigelösa.

Länk till artikeln i Skolledarna:

Forskaren: Så kan delat ledarskap minska stressen

Marianne Döös profilsida

Foto på Marianne Döös