Forskningspublikation blir en Palgraveserie

Sedan 2018 har forskargruppen Yrkeskunnande och lärande (VETYL) vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet, publicerat bokserien Emergent Issues in Research on Vocational Education and Training Vi är nu glada att kunna meddela att bokserien från och med nu kommer att fortsätta publiceras av förlaget Palgrave Macmillan under titeln: Palgrave Studies in Technical and Vocational Education and Training.

Palgrave Macmillan är en världsledande utgivare av böcker och tidskrifter med mer än 175 års erfarenhet inom humaniora och samhällsvetenskap. Publiceringen av den nya bokserien under Palgrave MacMillans professionella ledning och administration skapar möjligheter att nå en bredare internationell publik inom forskningsområdet Technical and Vocational Education and Training (TVET), men också ett erkännande av bokserien som vi har kunnat ge ut med stöd av vår institution.

Om bokserien

Den nya bokserien uppmärksammar forskningens olika dimensioner, inklusive policyfrågor, samt undervisnings- och lärandepraktiker. Serien belyser olika typer av problem, spänningar, och utmaningar i olika nationella system för Technical and Vocational Education and Training (TVET), samt gränsöverskridande aspekter.

Bidragen till serien kommer att öka kunskapen och insikterna om det relativt outforskade yrkespedagogiska fältet på grundval av empirisk forskning och teoretiska eller konceptuella analyser. Unikt för serien är förståelsen av TVET som ett komplext område, där relaterade forskningsproblem på makro-, meso- och mikronivåer undersöks utifrån olika forskningstraditioner och teoretiska perspektiv. TVET:s roll i hållbar utveckling kommer att ägnas särskild uppmärksamhet.

Den 8:e volymen är nu tillgänglig på denna länk.

Redaktörer:

Lázaro Moreno Herrera