Nationellt FoU-nätverk för skolverksamheter med stora utmaningar

Nätverket är ett forskningssamarbete särskilt inriktat mot huvudmän, skolor och förskolor med stora utmaningar. Syftet är att ta fram ny kunskap som ska bidra till att förverkliga ambitionen om alla barns och elevers rätt till en likvärdig utbildning. I samarbetet ingår Stockholms universitet, Högskolan Dalarna, Karlstad universitet, Malmö universitet och Mittuniversitetet.

Inom ramen för FoU-nätverket utlyses medel för forskningsprojekt för perioden 2023-2025. Forskningen som beviljas bidrag ska vara särkilt inriktad på skolor, fritidshem och förskolor med stora utmaningar. Närmare information finns under fliken "Aktuella utlysningar".

Bildcollage med medverkande lärosätens logotyper-
 

Kalendarium

21 apr deadline Utlysning forskningsmedel
14 jun 13.00 Styrgruppsmöte Beslut medelstilldelning
9 sep 08.30-10.00 Öppet digitalt seminarium
17 okt 10.00-16.00 Forskardag i Stockholm
26 nov 08.30-10.00 Öppet digitalt seminarium

För mer information kontakta: fou-center@su.se

 

Aktuell utlysning: Deadline 21 april

Utlysningens fokus och kunskapsintresse

Utlysningens fokus och kunskapsintresse riktas mot hur huvudmän, skolor och förskolor som möter stora utmaningar agerar för att förverkliga rätten till utbildning. Detta gäller oavsett om det rör sig kommunala eller fristående huvudmän, skolform eller var i landet verksamheten bedrivs.

  • Huvudsökande ska vara anställd (minst 20 procent av en heltidsanställning) vid något av de samverkande lärosätena. För Stockholms universitet gäller utlysningen endast anställda vid Institutionen för pedagogik och didaktik, Specialpedagogiska och Företagsekonomiska institutionen.
  • Projektmedel kan sökas med upp till SEK 500 000.
  • Forskningsprojekten förväntas starta upp inom tre månader efter besked om beviljade medel och genomföras inom 12 månader.
  • Vi ser gärna ansökningar där forskare från flera av de samverkande lärosätena arbetar tillsammans.
  • Skulle etikprövningsprocessen dra ut på tiden, kommer det att vara möjligt att få dispens för att förlänga projekttiden.
  • Ansökningar ska ha inkommit senast aktuellt stängningsdatum 2024-04-21.

Närmare anvisningar

Utlysning av forskningsmedel gällande empiriska studier av skolverksamheter med stora utmaningar (166 Kb)

 

Kontaktpersoner för utlysningen

Martin Rogberg, projektledare för utlysningen

 

Nedan listas forskningsprojekt som beviljades medel i den första utlysningen med deadline 17 september 2023.

1. Skolors arbete med föräldrar till elever i riskfyllda övergångar

Hur samarbetar skolor med föräldrar till elever som riskerar att inte bli behöriga till gymnasiet? Vilka organisatoriska förutsättningar finns och vilka metoder använder skolpersonal för att samarbeta?

Ansvariga forskare

Åsa Sundelin, universitetslektor och Anneli Öljarstrand, universitetslektor, Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet.

2. Uppföljning av Samverkan för bästa skola-insatser ur elevers perspektiv

Vad tycker eleverna själva? Vilka insatser från skolhuvudmän och skolan har faktiskt potential att direkt beröra och påverka elevers välmående, lärande och skolresultat?

Ansvarig forskare

Ulf Jederlund, universitetslektor, Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet.

3. Förutsättningar för läs- och skrivutveckling? Samverkan mellan skolor och bibliotek i socialt utsatta områden

Hur samverkar grundskolor med bibliotek för att främja flerspråkiga elevers läs- och skrivutveckling? En praktiknära studie med två deltagande skolor i socioekonomiskt utsatta områden i Karlstad och Malmö.

Ansvariga forskare

Anna Lindholm, lektor i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet, Robert Walldén, docent i svenska med didaktisk inriktning, Malmö universitet.

4. Skolors erfarenheter av lärosätets bidrag till stärkt förbättringskapacitet under regeringsuppdraget "Samverkan för bästa skola"

Hur kan externt stöd skapa förutsättningar för stärkt förbättringskapacitet i skolverksamheter? Vilket inflytande har stödet haft? Vilka är framgångsfaktorer och fallgropar?

Ansvariga forskare

Ann-Britt Enochsson, professor i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet, Anette Forssten-Seiser, docent i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet, Susanne Mellerskog, universitetsadjunkt och masterstudent i pedagogiskt arbete, Karlstads universitet.

5. Samverkan för bästa skola (SBS) i förskolor med stora utmaningar

Hur skapar rektorer, förskollärare och barnskötare i förskolor med svåra förutsättningar mening om och iscensätter förbättringsinitiativet ”Samverkan för bästa skola” (SBS) för att utveckla verksamheten?

Anvariga forskare

Maria Olsson, lektor i pedagogik, Högskolan Dalarna, Maria Fredriksson, lektor i pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna, och Jan Håkansson, professor i pedagogiskt arbete, Högskolan Dalarna(vetenskaplig rådgivare).

6. Elevröster i det systematiska kvalitetsarbetet

På vilka olika sätt används elevröster som underlag inom gymnasieskolans kvalitetsarbete på skol- och huvudmannanivå? Vad uppfattar skolchefer och rektorer att elevröster tillför?

Ansvariga forskare

Anna Östlin Brismark, fil.dr, pedagogiskt utvecklingscentrum (PUD), Högskolan Dalarna, Jan Håkansson, professor i pedagogiskt arbete (PUD), Högskolan Dalarna och Anna Hannersjö, verksamhetsutvecklare vid pedagogiskt utvecklingscentrum (PUD), Högskolan Dalarna.

 

Medverkande lärosäten genomför dels forskning i samverkan och dels olika former av FoU-stöd för skolverksamheter med stora utmaningar. Nedan listas ett urval av pågående externa uppdrag:

  • Lokalt FOU-stöd till huvudmän, skolor och förskolor som medverkar i Samverkan för bästa skola. Uppdragsgivare: Skolverket
  • Nationellt FOU-stöd till Skolverket och medverkande lärosäten inom Samverkan för bästa skola. Uppdragsgivare: Skolverket
  • Följeforskning kring kapacitetsbyggande för skolförbättring och likvärdighet. Uppdragsgivare: Västerås stad
  • Utvecklingsinsatser på vetenskaplig grund till huvudmannanivå och skolnivå inom utbildningsförvaltningen. Uppdragsgivare: Stockholms stad
  • Nätverk för rektorer som leder skolor med socioekonomiska utmaningar i Stockholmsområdet. Uppdragsgivare: Skolverket
  • Kapacitetshöjande förbättringsstöd i kombination med undervisningsstöd i systematisk kvalitetsarbete och nyanländas lärande. Uppdragsgivare: Årjängs kommun, Säffle kommun, Uppvidinge kommun.
 

Syfte och målsättningar

Det övergripandet syftet är att bidra till att förverkliga ambitionen om alla barn och elevers rätt till ändamålsenlig utbildning oavsett skolverksamhetens förutsättningar.

Målsättningen är att kunna erbjuda forskningsbaserad kunskap om och för utvecklingsarbete hos verksamheter med stora utmaningar genom: 

  • att stödja en vetenskaplig kraftsamling och framväxten av en gemensam nationell kunskapsnod,
  • att utveckla kunskap om förutsättningarna för och ett ändamålsenligt stöd till skolverksamheter,
  • att lägga en grundplatta för en ledande mångvetenskaplig forskningsmiljö inom kunskapsområdet,
  • att bidra med vetenskapligt stöd och relevans för professionsutbildningar och samverkansinitiativ.

Fyra huvuduppgifter

  1. Att initiera samverkan med skolhuvudmän: utforska möjligheter till samverkan, utvärdera förutsättningar för studier samt initiera gemensamma utvecklingsprojekt.
  2. Att genomföra empirisk forskning med följande primära inriktning: a) kontextfördjupande studier, b) praktikutvecklande studier samt c) processvärderande studier.
  3. Att främja kunskapsspridning: Främja kunskapsbyggande och kunskapsspridning inom och mellan medverkande lärosäten samt mellan forskare och praktiker.
  4. Att söka ytterligare finansiering: Söka kompletterande finansiering från externa forskningsfinansiärer och skolhuvudmän utöver basfinansieringen från lärosätena.
 

Kontakt

Stockholms universitet

Martin Rogberg, nätverksansvarig

E-post: martin.rogberg@edu.su.se

Tel: 070-557 32 46

Högskolan Dalarna

Peter Gabrielsson

E-post: pga@du.se

Karlstad universitet

Ulf Buskqvist

E-post: ulf.buskqvist@kau.se

Malmö universitet

Anna-Lena Månsson

E-post: anna-lena.mansson@mau.se

Mittuniversitet

Catarina Arvidsson

E-post: catarina.arvidsson@miun.se

 

På denna sida