I avsnitt 12 av Koll på socialt arbete möter vi Stefan Wiklund, professor och prefekt vid Institutionen för socialt arbete, i ett fördjupande samtal om utredningen kring socionomutbildningen – och vad den kan komma att innebära för framtidens socionomer.
Socionomutbildningens roll har under senare år seglat upp som en fråga på högsta politiska nivå. Kritiker menar att dagens socionomer inte är tillräckligt rustade för verklighetens utmaningar. Men hur välgrundad är den kritiken egentligen – och varför möter förslagen om att reformera utbildningen så starkt motstånd från landets lärosäten?
I det här avsnittet samtalar vi med Stefan Wiklund, professor och prefekt vid Institutionen för socialt arbete vid Stockholms universitet. Tillsammans tar vi avstamp i socialt arbetes historia, från yrkets praktiska rötter till dess etablering som akademiskt ämne. Därifrån fördjupar vi oss i utredningen om socionomutbildningen och diskuterar vad den kan komma att betyda för framtidens socionomer – och för socialt arbete i stort.
Klara Hussénius, Stefan Wiklund och Peter Andersson.
I avsnittet pratar vi bland annat om utredningen En socionomutbildning i tiden (SOU 2025:27), skuggutredningen, och remissvar gällande aktuell utredningen hittar du här.