Ordförråd och skolspråk – att planera för ordundervisning för flerspråkiga elever

Blogginlägg på jonkoping.se om hur läraren Linda Glaad med kollegor i sitt arbetslag har ingått i skolutvecklingsprojektet Intensivsvenska Samsyn, som ges vid vår institution. Samsyn – Samordning och synlighet i utbildning och undervisning i gymnasieskolans introduktionsprogram. Informationsträff om Samsyn i mars.

Det senaste året har jag och mina kollegor i arbetslaget ingått i ett skolutvecklingsprojekt som heter Intensivsvenska Samsyn. Målet med projektet, i korta ordalag, är att skapa en utbildning som snabbare leder till språk- och kunskapsutveckling för våra nyanlända flerspråkiga elever. Eleverna ska också få möjlighet att studera fler ämnen som de kan få betyg i. Tanken är att en mer systematiserad och målinriktad undervisning ska bidra till elevernas skolframgång.

Läs hela blogginlägget:

Nästa informationsträff om Samsyn – Samordning och synlighet i utbildning och undervisning i gymnasieskolans introduktionsprogram sker den 4 mars 2024, kl. 8–10 på Zoom. Föranmälan krävs, se:

Utveckla undervisningen för nyanlända elever på introduktionsprogram – informationsträff (Skolverket.se)

Utbildningen, som går över tre terminer, riktar sig till arbetslag som undervisar nyanlända elever på introduktionsprogrammen. Linda (som skrev blogginlägget) deltar i den första kullen, som nu deltagit under drygt ett år.

Intensivsvenska Samsyn – gynna nyanlända elevers parallella språk- och kunskapsutveckling på introduktionsprogram (Skolverket.se)

Logotyp Samsyn Intensivsvenska