Se ett nytt landskap – läs kulturgeografi

"Fossila åkrar som du kallar dom finns ju här där vi står och på många många andra platser i Sverige förstås men det är ett liksom äldre och många gånger förlorat landskap som vi de flesta av oss inte ser bara."

"När jag går runt med dig i den här bokskogen då i nordvästra Skåne så känns det som att det är precis det du gör. Det är det du alltid ser när du är ute i sådana här landskap alltså hur det här gamla landskapet faktiskt finns kvar men det är få som har förmåga att se det. Vad är det som gör att du är så duktig på att se det? Jag har läst historisk geografi" svarar kulturgeografen Pär Connelid.

I Vetenskapsradion Historia i Sveriges Radio om ”Skånes dolda medeltidsvärld” får vi besöka bokskogar och åkrar på Kullaberg som bär tydliga spår från medeltiden.

Läs om forskning och utbildning om historiska landskap vid Kulturgeografiska institutionen:

Forskning inom historisk geografi och landskapsstudier
Kandidatprogram i kulturgeografi – samhälle, miljö och globala processer, 180 hp
Masterprogram i kulturgeografi, 120 hp
Kulturgeografi I – kurspaket, 30 hp