Stockholms universitet logo, länk till startsida

”Försök utnyttja dagsljuset”

I slutet på oktober går vi över till vintertid, eller normaltid som det egentligen heter. Vad kan man tänka på för att omställningen ska bli så smidig som möjligt?

Foto: Mostphotos
Foto: Mostphotos


Arne Lowden är sömn- och stressforskare vid Psykologiska institutionen och hans forskningsprofil är dygnsrytmer, ljusbeteende och sömn.

Vad ska man tänka på inför tidsomställningen?

– Vi får ju tillbaka den timme vi förlorade i våras, därför stundar en sovmorgon vilket många kan komma att uppskatta. Men barn och husdjur är inte alltid införstådda med detta så det kan ta några dagar innan omställningen av dygnsrytmen hunnit sätta sig hos dem.

Hur ska man göra för att vara pigg på måndag och dagarna efter?

– Tänk på att vi får ljust tidigare på morgonen och mörkare tidigare på eftermiddagen, försök utnyttja dagsljuset för fritidsaktivitet. Det blir kanske inte så svårt att vakna men lite besvärligare att komma i säng i tid. Försök undvika starkt, vitt ljus eller datorljus nära ögat på kvällarna.

EU-parlamentet har röstat om att tidsomställningen ska tas bort, men frågan är ännu inte avgjord av EU:s ministerråd.

Vad har ljuset för betydelse för vår hälsa? – Film om Arne Lowdens forskning

I filmen ”Vad har ljuset för betydelse för vår hälsa?” berättar sömnforskaren Arne Lowden om hur viktigt ljusets betydelse är för oss människor. Filmen är gjord av Medieproduktion vid Stockholms universitet och ingår i en serie av filmer om forskning vid universitetet kopplat till FN:s globala hållbarhetsmål.