Forskare räddar miljontals flygfoton över forna brittiska kolonier
Flygfoton från forna brittiska kolonier blir nu en guldgruva för forskare inom olika områden. Detta tack vare ett forskningsprojekt där ett stort och tidigare svåråtkomligt arkiv digitaliseras och blir fritt tillgängligt.
Fler bilder hittar du i slutet av artikeln.
1,8 miljoner svart-vita flygbilder av forna brittiska kolonier, sju digitaliseringsrobotar i en industrilokal i utkanten av Edinburgh och ett internationellt forskarteam där två nationalekonomer på Stockholms universitet ingår som forskningsledare. Att hitta ett samband mellan dessa tre saker är inte helt självklart – men det finns, och kan få stor betydelse för flera forskningsområden.
Berättelsen som ska väva de tre trådarna samman tar sin början på en forskningskonferens i London år 2014. Andreas Madestam, nationalekonom vid Stockholms universitet, tar en öl med andra deltagare vid konferensen och får från en av dem höra om ett enormt bildarkiv.
Det är flygbilder tagna under perioden 1939-1999 och beställda av myndigheten Directorate of Colonial Surveys, som senare blev Directorate of Overseas Surveys. Bilderna täckte till en början brittiska kolonier och utökades senare, efter att kolonierna blivit självständiga, till att omfatta fler än 60 länder runt om i världen. Den yta som flygfotona täcker är således en betydande del av jordens landyta, inte minst i Afrika söder om Sahara. Antalet foton är även imponerande, uppskattningsvis närmare 1,8 miljoner.
Fotona for illa i fuktiga lokaler
Fotona var tagna som en del i ett stort karteringsprojekt. Men i takt med att satelliter kom att ta över uppgifterna att kartera och avbilda jordens yta fick flygfoton en allt mindre betydelse. Detta arkiv, som efter hand kom att tillhöra The National Collection of Aerial Photography (NCAP) i Edinburgh, blev även styvmoderligt behandlat innan NCAP tog över bilderna. Museet som initialt ansvarade för samlingarna förvarade flygfotona i fuktiga källare och andra platser som inte var lämpade för arkiv och många foton blev angripna av mögel. När sedan NCAP flyttat bilderna till säkrare förvaring saknades medel för att digitalisera arkivet och göra det tillgängligt för forskning. Och att skanna in arkivet manuellt skulle ta många år att göra.
Guldgruva för forskare
Denna enorma mängd av flygbilder över delar av världen där det ofta är brist på andra forskningsdata, som offentliga register, skulle kunna vara en guldgruva för forskare. Fotona visar till exempel städer, byar, vägnät och var det finns skog respektive odlad mark, för att ta några exempel. Eftersom fotona var tagna under 60 års tid går det att se hur mänsklig påverkan har förändrat en stor del av jordens yta. Men för att forskningen skulle kunna ta del av materialet krävdes insatser. Fotona behövde digitaliseras för att göra arkivet tillgängligt för forskare i stor skala.
Efter att ha hört om arkivet över ölen på konferensen i London insåg Andreas Madestam tillsammans med Anna Tompsett, även hon nationalekonom vid Stockholms universitet, den enorma potential som fanns i detta arkiv, inte minst för forskning inom utvecklingsekonomi som är deras specialområde. De insåg även att det skulle behövas resurser för att digitalisera flygfotona.
Anslag för att digitalisera arkivet
Tillsammans med forskare på andra håll i världen började Andreas Madestam och Anna Tompsett att planera för hur arkivet skulle kunna digitaliseras och göras tillgängligt för forskning och de skrev forskningsansökningar för digitalisering av arkivet. År 2017 tilldelades de närmare 11 miljoner kronor från Riksbankens Jubileumsfond för digitalisering av flygfotona. År 2020 beviljades de ytterligare närmare 53 miljoner kronor från samma finansiär för att fortsätta digitaliseringen och påbörja forskning om historisk utveckling och ekonomisk tillväxt utifrån flygfotona.
10 000 foton scannade varje dag
Foto: National Collection of Aerial Photography
Den största delen av det första forskningsanslaget har gått till att utveckla nya digitaliseringstekniker. Och då är vi tillbaka till de sju robotarna i Edinburgh. År 2021 köptes de in och har sedan dess nästan oavbrutet med sina robotarmar (ursprungligen utvecklade för att tillverka smörgåsar) lyft det ena flygfotot efter det andra in i scannern där fotot scannats och blivit digitaliserat. Som bäst har närmare 10 000 flygfoton kunnat scannas in varje dag – och räddas för eftervärlden. I september 2023 scannades det sista av de närmare 1,8 miljoner flygfotona. Forskare från Berkeley, Caltech, Stanford och MIT samarbetar med teamet i Stockholm för att bearbeta bilderna.
De enskilda flygbilderna måste sedan fogas samman till en större mosaik för att det ska gå att få överblick över hur till exempel en stad eller region sett ut. Algoritmer och maskininlärning är viktiga verktyg i arbetet med att sätta ihop bilderna. Av de 18 forskare och medarbetare som ingår i projektet finns därför expertis inom maskininlärning. I slutet av 2024 beräknas denna del av projektet vara klart.
Tillgång till stora mängder data
För att vara ett forskningsprojekt är detta litet speciellt, enligt Andreas Madestam. I det första skedet är fokus på att digitalisera alla flygfoton och konvertera dem till data som kan användas. Men en viktig del i projektet är också att forskarna ska använda dessa data för sin forskning.
– Vi får nu tillgång till stora mängder data samtidigt som vi måste fundera på hur den kan användas. Det är en märklig situation för forskare som studerar historiska skeenden. Oftast har vi sparsmakat med data och måste tänka kreativt kring vad vi kan lära oss. I det här fallet finns oändliga möjligheter. Vi måste fundera över vilka de viktigaste frågorna är som vi bör fokusera på, säger Andreas Madestam.
Välståndets tillväxt kan studeras
Inom utvecklingsforskning och nationalekonomi ser Andreas Madestam och Anna Tompsett en stor potential för att använda de inskannade flygfotona för att främst studera markanvändning, befolkningstäthet, urbanisering och därmed var och hur välståndet vuxit. De räknar också med att det går att skapa kartor över markanvändningen. På flygfotona är det enkelt att urskilja skogar respektive gräsmarker. En stor del av materialet har även en bra detaljnivå och det går att urskilja enskilda byggnader och till och med fordon.
Foto: Sören Andersson
– Om vi tittar på till exempel flygfotona av Lagos så är det en extrem detaljnivå. Vi skulle där kunna ta fram exempel på platser som har sett radikala förändringar orsakade av människor, som oljekällor, gruvor etc. Fotona kan därmed fungera som en dokumentation av den antropocena eran (människans påverkan på jorden under 1900-talet), säger Anna Tompsett.
Den mänskliga påverkan på naturen som flygfotona avslöjar kan även vara av intresse för till exempel geologer, historiker, arkeologer, ekologer, kulturgeografer och klimatforskare.
Foton och resultat fritt tillgängliga
En viktig del i projektet är att mosaikerna som skapas av bilderna och resultaten av forskningen ska vara fritt tillgängliga med Creative Commons-licenser och kunna användas för icke-kommersiella ändamål.
Studie om Karibien
I höst presenteras den första studien gjord på dessa flygfoton. Den rör Karibien och belyser det långsiktiga samspelet mellan sociala, ekonomiska och ekologiska system efter avkoloniseringen. Den nya datan visar hur urbanisering och återhämtning av skog har skett samtidigt, vilket illustrerar att mänsklig utveckling inte nödvändigtvis medför negativa ekologiska konsekvenser. I slutet av året planerar forskarna även att tillgängliggöra data och publicera ytterligare vetenskapliga artiklar.
Läs mer på projektsidan
Läs om The Directorate of Overseas Surveys (DOS)
Flygfoton blir digital guldgruva för forskare
Senast uppdaterad: 2 oktober 2024
Sidansvarig: Kommunikationsavdelningen