Stockholms universitet logo, länk till startsida

Innovation och hållbarhet är vinnarreceptet

SU Business Model Cup förenar strävan efter innovation och samhällsnytta med behovet av att ställa om till ett hållbart samhälle. På så sätt speglar tävlingen både Stockholms universitet och samtiden. Tony Apéria är projektets entusiastiske motor.

Tony Apéria håller i SU Business Model Cup.
Tony Apéria håller i SU Business Model Cup.

Han har bilden klar för sig. Det är i Albano i november. Folk är på plats. Tävlande, jury, åhörare. Pristagarna i den åttonde upplagan av SU Business Model Cup ska presenteras. Men det blir då och nu är nu. Den sjunde upplagan har nyligen avgjorts i digital version på grund av pandemin. Precis som den sjätte gjorde i höstas. Företagsekonomiska institutionen och universitetslektor Tony Apéria har, tillsammans med Drivhuset, arrangerat SU Business Model Cup en gång per termin sedan 2017 och hoppas göra det länge till.  

- Jag ser fram emot att ha ett fysiskt event igen. Det har funkat bra digitalt men det är något annat på plats. Med människor som möts, säger Tony Apéria.

Helst skulle han vilja att SU Business Model Cup sändes på TV. Det råder ingen tvekan om att Tony Apéria brinner för det här. Han talar sig varm för den professionella juryn. För den unika kombinationen av innovation och hållbarhet. För att evenemanget är öppet för alla vid Stockholms universitet. Student, forskare eller personal spelar ingen roll. Alla kan vara med och tävla och de som har riktigt bra idéer kan dessutom vinna.

 

Och vinnarna är…

Den här våren heter vinnarna i studentkategorin Dermalytics och har utvecklat en app som hjälper läkare att ställa säkrare diagnoser för hudcancer. Företaget består av Christoffer Ekström, Fredrik Marthinsen och Jonatan Helenason från Institutionen för data- och systemvetenskap och juryns motivering löd "For using new technology in a creative way to save lives and to reduce cost in the global healthcare system".

I kategorin forskare vann företaget Bsense, vars bidrag presenterades av Fatima Bayloun från Institutionen för data- och systemvetenskap, som utvecklat en speciell hatt som mäter syresättningen i blodet och som kan komma att underlätta arbetet inom äldrevården. Juryns motivering löd "For using innovative techniques for measuring and monitoring health conditions, with potential lifesaving effects".

- Just den här gången riktar sig båda vinnarbidragen mot vården men jag vill lyfta fram mångfalden i SU Business Model Cup, att det kommer bidrag från hela universitetet, säger Tony Apéria. 

 

Erfaren och professionell jury

Juryn som haft den tuffa uppgiften att vaska fram vinnare och övriga pristagare bland många starka bidrag bestod den här gången av: Jan Ståhlberg, grundare EQT, nu CEO Trillimpact, Anders Kempe, grundare JKL och Europachef MSL, nu CEO Bellbird, Michelle Wegner, Global Head of Marketing, large corporations & financial institutions SEB, Annika Nordström, tidigare CEO Handelsbanken Baltikum, nu Chef Riskbedömning Handelsbanken Finland, Pär Hedberg (VD) Sting, Erik Feldt, ansvarig Samhällsengagemang Nordea-koncernen och Jakob Lundberg, ordförande Albaeco Stockholms universitet.

- Det är riktigt hög klass på juryn och det är kul att det är människor som vill hjälpa till och ge något tillbaka. Som kan hjälpa deltagarna att komma vidare, säger Tony Apéria.

 

Vägar vidare för vinnare

Att det går att komma vidare belyser exemplet Mylad Chamoun och Enerpoly som vann våren 2019. Mylad har en doktorsexamen i organisk kemi från Stockholms universitet och för bara några dagar sedan skrev Tekniktidningen stort om företagets arbete med återladdningsbara zinkjonbatterier. Något till exempel European Innovation Council (EIC) tror så mycket på att de hösten 2020 tilldelades ett Horizon 2020 Accelerator Pilot Green Deal grant i storleksordningen 17 miljoner kronor och de har även fått 3,8 miljoner från Energimyndigheten. 

- Innovation, samverkan, hållbarhet, att få öva sig på att pitcha sin idé i tävlingsform och känna att den kan bära vidare utanför forskningen. Det är oerhört viktigt. Både för universitetet och framtiden, säger Tony Apéria.

Att han tycker det är väldigt roligt också behöver inte uttalas för att höras. Det är svårt att tänka sig någon som, mitt i den skira vårgrönskan och bland blommande körsbärsträd, längtar mer till november än Tony Apéria.

Associerade länkar:

Läs mer om SU Business Model Cup hos Företagsekonomiska Institutionen

Lyssna på podden Bakom Bokhyllan om SU Business Model Cup

Läs mer om Enerpoly i Tekniktidningen

Ta del av fler nyheter från Stockholms universitet

Vill du läsa mer om aktuell forskning vid universitetet besök su.se/forskning. Prenumerera även gärna på universitetets nyhetsbrev.