Meike Wagner i samtalsserien "Art talks – Conflicted works"

I november 2021 deltog teaterprofessor Meike Wagner i ett öppet samtal arrangerat av Stockholms konstnärliga högskola i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern. Det finns att se på SKH:s vimeo-kanal.

Art talks – Conflicted works: samtal mellan Meike Wagner, Falk Richter och Johannes Maria Schmit. Art Talks 4 november 2021 från KMH Forskning på Vimeo.

Hur kan vi förstå förhållandet mellan konstvärlden och ett samhälle som snabbt förändras? Det var ämnet i samtalsserien "Art talks – Conflicted works", offentliga diskussioner arrangerade av Stockholms konstnärliga högskola i samarbete med Kulturhuset Stadsteatern.

I Falk Richters scenkonstverk FEAR behandlas den yttersta högerns retorik i Tyskland något som orsakade enorma kontroverser i samband med premiären i Berlin 2015.

Organisationen Alternative für Deutschland (AfD) försökte censurera verket och krävde rättsliga processer mot konstnären som även mottog dödshot och fick leva under polisbeskydd.

Hur kan konsten fortsätta att behandla politisk kritik när politiska grupper äventyrar konstnärens personliga säkerhet?

Falk Richter, dramatiker och regissör bakom bland annat FEAR.

Meike Wagner, professor i teatervetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, Stockholms universitet.

Samtalet leddes av Johannes Maria Schmit, regissör och doktorand vid Institutionen för scenkonst, Stockholms konstnärliga högskola.

Samtalet hölls på engelska.

Läs mer om evenemanget på Stockholms konstnärliga högskolas hemsida