Ny artikel om samverkan mellan opera och film
I en ny artikel i den brittiska online-tidskriften Open Library of the Humanities, skriver Johanna Ethnersson Pontara, docent i musikvetenskap vid Institutionen för kultur och estetik, om hur marknadsföringsstrategier hos operasångare och filmindustri kan samverka.
I sin artikel “The Phenomenal Side of the Operatic Performance: Implications of Promotion Strategies on Cinematic Representations of the 21st Century”, konstaterar musikvetaren Johanna Ethnersson Pontara att de gemensamma marknadsföringsstrategier som fanns mellan operasångare och Hollywoods filmindustri under 1930- och 40-talen, har fortsatt in i vår tid. I artikeln undersöker Ethnersson Pontara tre nutida filmer och ser hur klassisk musikindustri och filmindustri förstärker varandras marknadsföring.
Ethnersson Pontara visar hur filmerna marknadsför de verkliga sångarna bakom de fiktiva karaktärer som de porträtterar, samtidigt som filmens roll i representationen av en känd person stärks.
Artikeln är tillgänglig i Open Access.
Senast uppdaterad: 30 december 2021
Sidansvarig: Institutionen för kultur och estetik