Sofia Lodén ny ordförande i Sveriges unga akademi

Ny ordförande i Sveriges unga akademi är Sofia Lodén vid Stockholms universitet. Två forskare vid universitetet har även valts in i akademin, Ragnhild Lunnan och Peter Søgaard Jørgensen.

Sofia Lodén
Sofia Lodén, docent i franska och ny ordförande för Sveriges unga akademi. Foto: Erik Thor

Organisationen Sveriges unga akademi har valt ny ordförande. Ny på posten är Sofia Lodén, docent i franska vid Stockholms universitet, och tidigare vice ordförande för Sveriges unga akademi.

Ragnhild Lunnan
Foto: Tetiana Kodenko
Peter Søgaard Jørgensen
Peter Søgaard Jørgensen Foto: SRC

Sveriges unga akademi har även välkomnat nio nya ledamöter, alla yngre ledande forskare från olika vetenskapliga discipliner. Två av dessa ledamöter är forskare vid Stockholms universitet. Det rör sig om Ragnhild Lunnan, biträdande lektor vid Institutionen för astronomi, Peter Søgaard Jørgensen, forskningstemaledare inom miljö- och hållbarhetsvetenskap vid Stockholm Resilience Centre och Kungliga Vetenskapsakademien.

Från Stockholms universitet kommer ytterligare två forskare som är ledamöter i Sveriges unga akademi. Det är Iva Lučić, docent i historia, och Juan C. Rocha, forskare i miljö- och hållbarhetsvetenskap.

Samtliga nya ledamöter 2024–2029

• Jan Kronqvist, biträdande lektor i matematik vid Kungliga Tekniska högskolan
• Ragnhild Lunnan, biträdande lektor i astronomi vid Stockholms universitet
• Jennifer Mack, universitetslektor och docent i arkitektur vid Kungliga Tekniska högskolan
• David Marlevi, biträdande lektor i medicinsk vetenskap vid Karolinska Institutet
• Pierre Nyquist, docent och universitetslektor i matematik vid Göteborgs universitet och Chalmers Tekniska högskola
• Olle Risberg, fil.dr i filosofi vid Uppsala universitet och Institutet för framtidsstudier
• Erik Smedler, docent och ST-läkare inom molekylär psykiatri vid Sahlgrenska universitetssjukhuset och Göteborgs universitet
• Peter Søgaard Jørgensen, forskningstemaledare inom miljö- och hållbarhetsvetenskap vid Kungl. Vetenskapsakademien och Stockholms universitet
• Sara Tanderup Linkis, docent i digitala kulturer och lektor i förlags- och bokmarknadskunskap vid Lunds universitet

Vem kan söka till Sveriges unga akademi?

Sveriges unga akademi är öppen för framstående och självständiga forskare inom alla ämnesområden; som har intresse och förutsättningar för att engagera sig inom de frågor och aktiviteter som ligger nära SUA; som har disputerat för cirka 2–10 år sedan; och som är verksamma som forskare i Sverige. Akademin utser varje år en invalspanel som håller i ansökningsprocessen och bedömningen av de sökande. Invalspanelen består av ledamöter ur akademin. Vid behov anlitas även extern expertis för att bedöma ansökningar.

Sveriges unga akademi är en oberoende, tvärvetenskaplig akademi för ett urval av de mest framstående yngre forskarna i Sverige. Akademin är en oberoende plattform som ger yngre forskare en stark röst i den forskningspolitiska debatten och som arbetar med att föra ut forskning till barn och unga. Verksamheten drivs av en vd och ett sekretariat som finns i Kungliga Vetenskapsakademiens lokaler vid Frescati i Stockholm. SUA bildades 2011 och har 35–40 ledamöter valda på fem år.

Läs om Sveriges unga akademi och samtliga ledamöter