Stockholms universitet återigen värd för ukrainskt nationalprov

Stockholms universitet står i juni återigen värd för ett nationellt antagningsprov för ukrainska medborgare som vill studera på ukrainska universitet. Provet skrivs av omkring 170 ukrainska 16–17-åringar, som på grund av kriget befinner sig i Skandinavien.

Ukrainska gymnasieelever köar till det ukrainska nationella provet för högre studier
Ukrainska gymnasieelever köar för att delta i det ukrainska nationalprovet för högre studier 2023. Stockholms universitet har sedan 2022 i uppdrag av regeringen att bistå Ukraina för att ukrainska medborgare i exil ska kunna delta i provet i sitt närområde. Foto: Stockholms universitet

Genomförandet av provet är ett regeringsuppdrag på förfrågan till Sverige från det ukrainska utbildningsministeriet, där Stockholms universitet har fått i uppdrag att sedan 2022 bistå Ukraina för att ukrainska medborgare i exil ska kunna delta i provet i sitt närområde.

– Årets prov är lite mer omfattande och tar längre tid. Därför planerar vi för tre provtillfällen, den 17:e, 18:e och 20:e juni, säger Brian Baskin, gruppchef vid Fastighetsavdelningen och samordnare av arbetet med provet vid Stockholms universitet.

skylt med ukrainsk flagga och röd pil
Skylt i Stockholms universitetsbibliotek som leder provtagarna till det nationella provet för högre studier. Foto: Stockholms universitet