Stockholms universitet segrade i Sports Arbitration Moot

Ett lag bestående av studenter från Juridiska institutionen vid Stockholms universitet vann Sports Arbitration Moot, som ägde rum fredagen den 29 april i FIFA:s högkvarter i Zürich.

Juridicums lag i Sports Arbitration Moot: Crystal Nkrumah, Vincent Fach och Steffi Mary Punnose

Rättegångstävlingen Sports Arbitration Moot, SAM, ger studenter från hela världen en chans att förbättra och öva sina färdigheter i att föra sin talan inom skiljedom för idrottsrätt. Tävlingen, som bland annat stöds av FIFA, inrättades 2021 och dess första upplaga ägde rum under november 2021 och april 2022.

Ett team av studenter från Juridicums magisterprogram i internationell kommersiell skiljedomsrätt (ICAL) representerade Stockholms universitet i SAM: Crystal Nkrumah, Vincent Fach och Steffi Mary Punnose. De coachades av Gelila Haile Diguma, Chandrika Sharma och Palak Mishra.

Finalen ägde rum på plats vid FIFA:s huvudkontor i Zürich den 29:e april och direktsändes då även på Youtube (se länk nedan). Efter en mycket hård och jämn kamp mot det mycket skickliga laget från Zürich universitet gick Juridicums lag ut som segrare av tävlingen.

Vi är tacksamma för det stöd som Crina Baltag, Daria Kozlowska, Fabricio Fortese, Gorsha Sur, Daniel Visoiu och Johan Lindholm har gett till laget i denna enastående utbildningsupplevelse.

Stort grattis till alla inblandade!

Titta på livesändningen från finalen eller läs mer om SAM och vårt magisterprogram i internationell skiljedomsrätt på följande sidor:

SAM - Se finalen på FIFA

Om Sports Arbitration Moot