Tunnelborrmaskinen framme vid Frescati

År 2020 började Svenska kraftnät att bygga en tunnel som, när den är färdig, ska gå mellan Danderyd och Hammarby Sjöstad. Projektet med tunnel och kabelinstallationer planeras pågå till årsskiftet 2028/29.

Enligt tidsplanen når borren de norra delarna av Frescati i början av 2023. Tunneln kommer bland annat att gå under Manne Siegbahn husen, Geohuset, Södra huset och Studenthuset. En inventering har gjorts för att undersöka vilka instrument eller verksamheter som kan komma att påverkas av tunnelborrningen.

Tunnelborrmaskinens borrhuvud.
Tunnelborrmaskinen Elektras borrhuvud. Foto: Tomas Ärlemo Photography.

Stockholm växer och för att möta ett växande elbehov bygger Svenska kraftnät en ny elförbindelse (tunnel med elkablar) mellan Anneberg och Skanstull. Förbindelsen blir en 13,4 kilometer lång tunnel på 50–100 meters djup. Vid universitetsområde Frescati kommer tunneln att gå cirka 50 meter under markytan och enligt projektets tidsplan når borren de norra delarna av Frescati under februari 2023. Borrningsarbetet under hela Frescati kommer att pågå cirka 3–4 månader. En enskild byggnad påverkas under betydligt kortare tid, cirka 1 månad. Ett ventilationsschakt kommer att byggas efter att tunnelborrningen är genomförd, då kommer det att utföras några sprängningar, men det ligger en bit längre fram i tiden.

Eftersom tunneln bland annat kommer att gå under Geohuset, där institutioner har instrument som kan vara känsliga för störningar/vibrationer som kan uppstå i samband med tunnelborrningen, har inventering av känslig utrustning och verksamheter gjorts. Vidare har olika möten med berörda verksamheter vid Stockholms universitet ägt rum samt erbjöds ett öppet hus där deltagare bl.a. hade möjlighet att ställa frågor till en akustiker.

Borrning under Frescati sker kvällstid och helger

Vibrationsnivåerna från tunnelborrningen är mycket låga och det finns därför ingen risk för skada på instrument. För att öka förståelsen för påverkan och störningar vid universitetets verksamheter under byggnation av tunneln har Fastighetsavdelningen fört en dialog med Svenska kraftnät. Borrning kommer att ske kvälls-, nattetid och helger vid Stockholms universitets fastigheter vilket ger minimal påverkan vid universitetets verksamheter.

En man i skyddskläder intill borrmaskinen i en tunnel.
Kärnborrning under Stocksundet. Foto: Tomas Ärlemo Photography.

Tunneln byggs med en 240 meter lång tunnelborrmaskin, Elektra. Tunnelborrning är en skonsam metod med liten påverkan på omgivningen i jämförelse med sprängning.

De stomljud som kan uppstå i lokaler rakt ovanför tunneln och borren kan liknas vid att färdas ombord på en större färja på nedre däck – ett avlägset, dovt mullrande buller. Det går utan problem att föra samtal med varandra i lokalerna, men det kan sannolikhet upplevas tröttsamt att sitta och arbeta i ljudet, säger Ingegerd Bills, kommunikationsansvarig Anneberg-Skanstull, Svenska kraftnät.

Kvälls- eller helgföreläsningar samt tentor, i framförallt Y, U och A-C-husen (lägre våningar) kan komma att påverkas. Förslagsvis flyttas dessa till en annan del av universitetets lokaler. Svenska kraftnät har dialog med universitetets ansvariga vid Tentamensservice om hur det kommer att ske.

Läs mer om projektet på Svenska kraftnäts webbplats:
Det händer i Anneberg–Skanstull
Om Anneberg–Skanstull

... eller besök Svenska kraftnäts mobila utställning, som sedan den 1 februari finns utanför tunnelbanan vid universitetet.

Öppettider för utställningen är vardagar kl. 10.00-17.00.

En glad man på en trailer vid Frescati universitetsområde.
Svenska kraftnät har en mobil utställning för dem som önskar veta mer om projektet. På bilden ses Luis Lopez Martinez som kan vara en av personerna du möter på plats. Foto: Peter Nienhuysen

Exakt datum när borren når Frescati kan inte lämnas då det beror på framdriften i tunnelborrningen. Framdriften är cirka 70 meter/vecka. Den 30 januari, 2023, återstod cirka 130 meter till de norra delarna av Frescati.

• Tunnelborrning kommer ske kvälls- och nattetid i anslutning till universitetsområde Frescati
  • Kvälls- och nattetid innebär helgfri måndag–fredag kl. 17:00-08:00 och dygnet runt lördag-söndag-helgdag
  • Injekteringsborrning (tätning av berg) kan utföras periodvis dygnet runt
  • Tidplanen anger i nuläget att tunnelborren når norra delarna av Frescati om cirka 2–3 månader
  • Borrningsarbetet under hela Frescati kommer att pågå cirka 3–4 månader (beroende på framdrift 50–100 meter/vecka)
  • Ett ventilationsschakt kommer att byggas cirka 150 meter söder om Frescati Södra, i närheten av bensinmacken
  • Mark-och sprängningsarbeten vid ventilationsschaktet påbörjas tidigast under 2023 (tunnelborrning genomförd)
  • Arbetstider för bullrande arbeten vid ventilationsschaktet är helgfria vardagar kl. 07:00-19:00 och helger kl. 09:00-18:00

Sträcka: Från station Anneberg i Danderyd till station Skanstull (söder om Hammarbykanalen i Stockholm)
Längd: cirka 13,4 kilometer
Teknik: växelström, 400 kilovolt, kablar i tunnel
Tunnelns diameter: 5 meter
Tunnelns maxdjup: cirka 100 meter

Kontakt

Har du frågor eller funderingar om tunnelprojektet Anneberg-Skanstull? Skriv gärna till e-post: anneberg@svk.se, eller ring: 010-475 81 50.