Erica AldeniusForskarstuderande, Provutvecklare
Om mig
Jag arbetar som provutvecklare i PRIM-gruppen med inriktning prov och bedömning för yngre åldrar. Jag är också doktorand i forskarskolan ASSESS. Mitt forskningsintresse handlar om yngre elevers möjligheter att visa sina kunskaper och förmågor i matematik i en digital miljö.
Som en första del av min avhandling studerar jag de skillnader som de två olika formaten papper och digital enhet ger upphov till när det gäller elevernas möjligheter att visa sina kunskaper och förmågor i matematik. Vidare kommer även betydelsen av förförståelse för det bedömningsformat eleven möter att studeras samt de inkluderingsmöjligheter som olika format kan ge upphov till.
Forskningsprojekt
Publikationer
I urval från Stockholms universitets publikationsdatabas
-
Elevers skriftliga räknemetoder i addition och subtraktion
2017. Erica Aldenius, Yvonne Franzon, Jonas Johansson. Nämnaren (3), 19-26
Artikel -
Matematiskt tänkande i förskoleklass - att utforma undervisningen för flerspråkiga elever
2021. Erica Aldenius, Victor Severyd.
ÖvrigtAtt lyfta fram språket i matematiken kan stötta många elever i sin förståelse, både elever med svenska som modersmål och flerspråkiga elever. Forskning kring matematik och flerspråkighet visar att elever gynnas av tvåspråkig undervisning tillsammans med exempelvis modersmålslärare eller jämnåriga, såväl som av en matematikundervisning som bedrivs språkutvecklande.
-
Inledning
2021. Maria Nordlund (et al.). Bedömning i matematik – i lärandets och undervisningens tjänst
Kapitel
Visa alla publikationer av Erica Aldenius vid Stockholms universitet